A.u

    Hejsan! Jag har gjort flertal prövningar i ämnen jag har betyg i som inte har gått bra, därför jag gick ut gymnasiet för flera år sen och kommer därmed inte ihåg kursernas innehåll alls trots att jag försökt läsa in dem. Jag har även gjort HP, som inte gått bra flera gånger. Jag har däremot gjort kurser på komvux som gått superbra. Jag undrar om jag skulle få kunna gå komvux kurser i de kurser jag behöver höja i merit som jag redan har betyg i, utan att ta emot CSN då jag endast verkligen vill höja mina betyg för att komma in på universitetet? Tacksam för svar :)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    att komvux inte tar in på kurser i vilka man redan har godkända betyg har ingenting med studiemedel och CSN att göra, över huvudet taget. Komvux bryr sig inte om den studerande kommer söka studiemedel eller inte; det är den studerandes egen "sak".
    Varför tar inte komvux in på kurserna om man redan har godkänt betyg? Jo, för att det står i komuvx-styrdokument att "komvux erbjuder undervisning till personer som SAKNAR de kunskaperna som kurserna avser att ge" och underliggande "problem" är att undervisning kostar pengar: lärare vill ha lön, lokalerna måste ha belysning, städas mm., och även administration kring studierna kostar också. Så, om alla som har E i en kurs ska få undervisning och få efter det D i betyg, sedan ska läsa samma kurs igen och få C i betyg, och sedan ... du förstår att i fall man "öppnar för" den så kallade "omläsningen" eller "konkurrenskomplettering" då bliv det snabbt väldigt dyrt. Det är mycket stor lärarbrist och även ganska stor resursbrist så komvux har inte råd att erbjuda hur mycket undervisning som helst, tyvärr.
    Jag förstår att du vill höja ditt meritvärde för att komma in på en viss universitetsutbildning. Fråga: vilket yrke siktar du på? Det frågar jag för att det kanske går att utbilda sig på yrkeshögskola eller i en annan skolform där vid antagning blir betygen ej avgörande?
    Annars, så kanske det ändå finns ett "kryphål" - om du kommer in på ett kurspaket (Yrkesutbildning) på komvux, t.ex ska läsa för att bli Undersköterska (om komvux tar in dig, om du inte redan har läst vård-kurserna på gymnasiet) och du får höga betyg i vård-kurserna, så kan du sedan begära ett nytt examensbevis (Yrkesexamen där vård-kurserna ingår, om vi tänker fortfarande på att du läst mot yrket Undersköterska). I yrkesexamen får man ta in även alla kurser som krävs för universitetsstudier: för grundläggande behörighet är det svenska 2,3 och engelska 6. För särskild - beror vad för utbildning man siktar på att komma in i.
    Du kan se vad komvux i din kommun har i sitt utbud. Oftast finns det utbildningar till just Undersköterska, men kan finnas även mot andra praktiska yrken som t.ex Bagare/KonditorFastighetsskötare, Elektriker, Yrkesförare (t.ex bussförare), Trädgårdsarbetare, Barnskötare m.fl.
    Och sedan, om man har flera examensbevis från gymnasiet och/eller komvux, då använder Antagning.se det beviset som ger dig högre meritvärde.

    Studie- och yrkesvägledare