Sebastian
    Hej, jag är 28 år gammal och har hoppat av gymnasiet för länge sen, vilket jag ångrar. Jag jobbar heltid och är nöjd med mitt jobb, dock vill jag komplettera först o främst obligatoriska kärnämnen på gymnasiet nivå.

    Eftersom jag har en del arbetslivserfarenhet just nu känns det inte nödvändigt för mig att gå separata kurser för samtlig ämnen. Jag funderar på att göra prövning för engelska 5 och Svenska som andra språk 1, och sedan göra kurser för matte 1a, samhällskunskap 1a1 och sedan historia 1a1. Jag vill veta hur prövningen ser ut i praktiken och om det går att genomföra när man jobbar heltid? Och om det är värt att göra det då jag känner mig mest säker på svenska och engelska?

    Min andra fundering är, kan ni vänligen bekräfta i fall ovanstående ämnen som jag nämnde är korrekta ämnen som jag ska lösa för att få gymnasie/komvux betyg? Jag vet att det inte ger fullständigt gymnasieexamen, men tänkte att det är en bra början

    Tack på för hand

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    Prövningar brukar gå till så att först skriver man svar på den skriftliga delen och 2-3 veckor senare är det - den muntliga delen till vilken lärare skriver frågorna speciellt för dig (utifrån de svar du gav på den skriftliga delen). Provningens alla delar brukar genomföras på kontorstid, på plats (ej på distans) och du kommer behöva ta ledigt från jobbet den dagen du gör prövningsdelarna (eller i alla fall ta ledigt en halvdag). Att genomföra prövning på kvällstid, eller på helger eller på distans brukar inte vara möjligt (i alla fall har inte jag sett att det skulle erbjudas någonstans).
    Det stämmer att du kan ta in betygen från prövningar in i examensbevis från komvux. Engelska 5, matematik 1 a, eller 1b eller 1c och Svenska 1 eller svenska som andraspråk 1 är obligatoriska kurser som måste ingå i examensbevis med godkända betyg (lägst E) men helst ska du försöka få så höga betyg som möjligt.
    Jag tänker på följande: det kan vara fördelaktigt för dig att läsa kurserna på distans - du har då kontakt med läraren och kan få hjälp och handledning + det blir gratis (undervisning på komvux är gratis) men för varje prövning behöver du betala 500kr och du får ej tillbaka pengarna om du inte kommer till någon av prövningsdelar eller om du får F (icke-godkänt) som prövningsbetyg.
    Det brukar alltid vara lättare att få bättre kunskaper och högre betyg om man läser en kurs. De kurserna du nämner i din fråga och som är obligatoriska för komvuxexamen brukar erbjudas på distans. Annars så kanske du kan gå kvällskurserna (om du kan komma till skolan på kvällstid, efter 17.00... en kvällskurs kan t.ex börja kl.17.30 eller 18.00). Varför avstå undervisning och chans att få högre betyg, det är det jag undrar?
    Vad gäller kurserna samhällskunskap 1a1 och historia 1a1 så utgör de första delen i större kurser som heter samhällskunskap 1b och historia 1b. Beroende på vilken sort examen du kommer att läsa mot så kan du behöva fler poäng i ämnena samhällskunskap och historia än vad kurserna du nämner i din fråga ger. Det går i så fall att "komplettera" med kurserna samhällskunskap 1a2 och historia 1a2. För yrkesexamen räcker dock samhällskunskap 1a1 och historia 1a1 men inte för högskoleförberedande examen. Men även inom yrkesexamen på komvux kan du ta in alla kurser som gör dig behörig till universitetsstudier (om du så önskar).

    Studie- och yrkesvägledare
    • Sebastian : Hej, tackar för ditt svar det hjälpte mycket. Jag tyckte att prövning var en bra och snabb väg till att få ett slut betyg i dessa ämnen, och tänkte att jag har tillräcklig nivå för att bli godkänt, men det kanske var fel tänkt av mig. Om jag får fråga dig om rekommendation, i fall jag skall läsa någon av dessa kurser på distans, vilken studietakt rekommenderas när man jobba heltid? Är det då 50% jag antar då att 100% skulle vara för mycket? Tack på för hand!
    • Milla : Studier på heltid kräver studieinsats på cirka 40 timmar per vecka. Studier på halvtid - 20 timmar per vecka. Hur mycket tid du har att lägga på studierna måste du bestämma själv. På heltid läser man 20 gymnasiepoäng per vecka och en 100p.kurs på fem veckor. På halvtid läser man 10 gymnasiepoäng per vecka och t.ex engelska 5 som är 100p.kurs läser man därför på 10 veckor (om man läser på halvtid och läser endast den kursen). Alla mattekurser och alla språkkurser på gymnasienivå är på 100poäng. Samhällskunskap 1a1 är på 50 poäng. Historia 1a1 är också 50p.kurs.
    • Milla : Får du plats på komvux-kurser är det bäst att läsa, tycker jag. Om du inte får plats på komvux, då kanske du blir tvungen att göra prövningar i alla fall. Att "snabbt" få prövningsbetyg brukar inte funka. Det går minst 2 veckor mellan prövningsdelarna... och innan första prövningsdel brukar det krävas att man anmält sig och betalat minst 3 veckor innan - så hela processen går på mellan 6 och 8 veckor (detta om man har tur och hittade var man kan anmäla sig till prövningen).