Milla SYV på FrågaSYV

    Ja, det finns det! Skolverket säger att i fall eleven vill göra prövning i en grundskolekurs, så får hen det. Men när man frågar skolverket om det är endast elevens egen grundskola eller vilken grundskola som helst eller komvux (som också erbjuder grundskolekurser i sitt utbud) som får ställa upp och erbjuda prövningar och När har eleven rätt att göra prövningar så får man svar att "det är inte reglerat" eller "det är upp till huvudmännen" men vilka huvudmän - är det grundskolan där eleven är eller har varit inskriven? eller är det huvudman för den grundskola där eleven vill göra prövning (kan t.ex vara en fristående grundskola) så får man samma svar - att "det är inte reglerat". Vi har flera ggr försökt få ett mer "förklarande svar" från skolverket men inte har lyckats.
    Jag tänker, annars, så här: Varför vill eleven höja ett grundskolebetyg? Jo, troligtvis för att komma in på gymnasiet: antingen för att bli behörig till ett visst gymnasieprogram eller för att få högre "meritvärde"/betygspoäng och stå sig bättre i konkurrensen om gymnasieplats. Och det är ju de betygen som finns i elevens Slutbetyg från Grundskolan som utgör ett underlag för gymnasieantagning och de flesta av de betygen sätts ju sista veckan i maj eller t o m första eller andra veckan i juni samma år som gymnasieantagningen görs. Och ganska snabbt efter det går antagningsbeskeden ut - kring midsommar eller senast under första dagarna i juli... och när skulle eleven hinna göra prövning? Mellan det att betyget sätts och när antagningsbesked om gymnasieplats kommer ut, är det kanske max 3 veckor... och så är det sommar och lärarna är på semester... Sedan säger också Skolverket också att "prövningar får erbjudas endast i de PÅGÅENDE KURSER" men det pågår ju inte några grundskolekurser i juni, juli eller första veckorna i augusti. Jag har också frågat skolverket om exakt vad som menas med "pågående kurser" men lyckades inte få ngt svar på den frågan. Men, å andra sidan, kan undervisning i sommarskolan ske... och då kan man kanske säga att det finns några pågående kurser (de som undervisas i inom sommarskola)...?
    Det är alltså en fråga som jag inte kan få någon klarhet i - vi försökte, som sagt, några gånger få svar från skolverket... När man frågar utbildningsförvaltningar i olika kommuner får man olika svar. Grundskolorna ger också olika svar.
    Om jag var tvungen att ge svar ang. vad jag tror gäller så skulle jag säga så här: om eleven lyckas få igenom att göra prövning i en grundskolekurs, så är det inte förbjudet och prövningsbetyg gäller om det blir högre än elevens tidigare betyg i samma ämne. Men om eleven får lägre betyg på prövningen än hen redan hade i samma ämne (kurs) då gäller det tidigare (alltså högre) betyget. Här träder den regeln i kraft att i fall eleven har flera betyg i samma kurs, så gäller det högre betyget.

    Studie- och yrkesvägledare