Soo
    Hej!

    Jag har tänkt att utföra några prövningar via Astar (har aldrig gjort det) och undrar om någon annan har någon feedback till hur det fungerar? Är upplägget lika svåra som vid NTI-skolan eller klarar man av sig om man har pluggat? Vad tyckte ni själva om det?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    prövningar (i alla fall innan covid-19) brukade vara utformade på följande sätt:
    - skriftligt "prov" (liknande nationellt prov) först
    sedan rättas skrivelsen/provet och cirka 2-3 veckor senare genomförs den Muntliga delen. Frågorna till den muntliga delen skriver lärare speciellt för den "eleven" (det blir Unika frågor, som är utformade utifrån de svaren hen gav på den skriftliga delen).
    Inom vissa ämnen, som fysik och kemi ingick också tredje (laborativa) delen inom prövningen.
    Det ska inte vara lättare eller svårare att genomföra provning beroende på var man gör prövningen. Kraven på kunskaperna är desamma, oavsett var man genomför en prövning.
    Så, jag kan därför inte föreställa mig att det skulle vara lättare att få högre betyg på ett ställe där man kan genomföra prövningen, jämfört med ett annat ställe. Skillnader ligger snarare i var prövningstället ligger (geografiskt sett) och vilka datum som finns lediga att boka sig in på.

    • : Hej, jag menade absolut inte att jag ville studera där man kan få betyg enklare utan har hört flera säga hur NTI-skolan är väldigt hårda med betyget (har upplevt det själv) och undrade därför om det var så på Astar också. Men tack ändå för informationen! Känner någon till kommuner som man kan. göra prövningar närsomhelst? Innan pandemin så var Kil en sådan kommun men finns det några andra kommuner där man kan utföra prövningar lite mer fritt?
    • Milla : FråGA SYV har tyvärr ingen information om var prövningarna erbjuds, då det inte finns någon sammanställning om var prövningar erbjuds eller när. Man får leta själv, tyvärr. Givetvis kan vi hoppas att någon lämnar tips här i tråden... . Beror också på vilka ämnen/kurser du vill göra prövning i, det finns knappast någon kommun som erbjuder prövningar i precis alla kurser.