Rosanna

    Hej! Jag har endast läst upp till engelska B men har gått en avancerad språk-kurs en termin på engelska i Australien samt bott, jobbat och pluggat där i 3 år och dessutom gjort ett IELS test i Sverige där jag fick 7,0. Jag behöver engelska 7 för att höja mitt meritvärde - kan jag göra en prövning någonstans? Så jag slipper läsa engelska 7 då jag redan känner att jag kan avancerad engelska.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Rosanna!
    Du får gärna leta i Alla de olika svenska kommunerna (beöver Inte vara där du bor eller är folkbokförd) - och anmäla dig till prövning i engelska 7; prövningsavgift är 500kr; du bekostar själv resor till och från prövningen och övriga omkostnader, t.ex övernattning på prövnings-orten.
    Om komvux tar in dig på eng7, så är det fördelaktigt för dig att "läsa" kursen, vilket du förhoppningsvis kan göra på heltid: distans eller "flex", vilket tar 5 veckor. Du får då förhoppningsvis högsta betyget, A. Och ganska så lätt... utan att anstränga dig för mycket.
    Jag tvivlar inte på att du har bra kunskaper i engelska... men det kan inte garanteras att du får A betyget på prövningen, eller att du hittar var du kan göra prövning, över huvudet taget.
    Det är bekvämare och billigare för dig att läsa en kurs, om du får chansen till det. Men vill du göra prövning och hittar var du kan anmäla dig (det får du göra i hela Sverige) - så får du givetvis göra de.
    Vänligen
    L.

    Liselotte