Nina

    Hej! Jag frågade tidigare om vilka kurser man kan göra prövning i. Då fick jag veta att jag kan läsa a eller b-kurserna i matte istället för c-kurserna, nu undrar jag om det är möjligt att göra prövning i andra kurser jag inte läst? Jag gick natur på gymnasiet men behöver inte natur-behörighet till universitet. Kan jag göra prövning i t ex Psykologi 1 (som jag inte läst) så att den ersätter ett nuvarande betyg i exempelvis Fysik 1 eller Kemi 1? Eller en kurs som inte ingår i min studieplan men finns på samhällsprogrammet, så att den ersätter någon av mina NA-kurser med sämre betyg. Tacksam för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Nina,
    om du har fått ut examensbevis (och inte Studiebevis), då gäller följande: betyg i nya kurser räknas in (påverkar) endast om kursen krävs för särskild behörighet eller om den ger meritpoäng. Psykologi1 krävs inte för särskild behörighet, den ger inte heller några meritpoäng - därför kommer inte betyget i den kursen räknas in. Om du på komvux läser psykologi1, då är det endast för kunskaperna, inte för att höja meritvärde.
    Om du redan nu är behörig till den högskoleutbildning du vill komma in på, då gäller följande: - ta reda på om du redan nu har max meritpoäng (som är 2.5), om inte - kan du försöka skaffa dig fler meritpoäng; Annars så måste du höja de betygen som finns i ditt examensbevis - för att få högre jämförelsetal.