Lisa

    Hej Undrar om jag kan göra prövning på mate 1 och mate 2 . Jag har B på både men programmet som jag vill komma in är det tandläkare och där behörighet är mate 4 om jag gör prövning på mate 1 och 2 och höja dem till A, räkans det med ? Blir det något skillnad ? Jag har 18,04( med Engelska 7) från gymnasium sedan har jag läst Matematik 4 och 5 och även tänker ta matematik specialisering. Så mycket som jag vet man kan max ha 2.5 meritpoäng vilket jag har redan: Engelska 7 (1 meritpoäng) (Betyg D) Matematik 5 (1 meritpoäng) (Betyg A) specialisering i matematik (0,5 meritpoäng). ( Har inte börjat än). Därför jag kan inte ta något mer meritkurser istället tänker jag göra prövningar men är osäkert om vilka ämne kommer räknas och höjer jämförelse talet ? Tacksam för svar :)

    • Lisa :

      Eller kan jag ta flera kursar i matematik  specialisering och får 1,5 meritpoäng därifrån? Eller den kommer inte räknas eftersom jag har redan nått 2,5 meritpoängen ?

    • Lisa : Så här står på Gymnasieguiden " Tänk på att du kan ha betyg i flera kurser matematik specialisering med olika innehåll och att upp till tre kurser kan ge meritpoäng. Tre kurser matematik specialisering ger sammanlagt 1,5 meritpoäng. "
    • Julia :

      Maximalt antal meritpoäng är 2,5. Ingen kan få fler än 2,5 meritpoäng. --- Ang.det som står på gymnasieGuiden.se/merit så stämmer det (men du har ju redan 1.0 meritpoäng för matte5 och max antal meritpoäng för matte är 1.5). Om matte 4 krävs för särskild behörighet (vilket det i ditt fall gör), så kunde du alltså "hoppa över matte 5" och läsa 3 kurser matte specialisering "i stället" och få då 0.5 meritpoäng för varje kurs matte spec., men du har ju redan 1.0 meritpoäng för matte 5 (om du inte hade det, kunde du alltså få 1.5 meritpoäng för 3 matte-spec.kurser).

    • Lisa : Hej julia,
    • Lisa :

      Hej tack för svaret, trodde inte att jag kunde göra så utan jag trodde att man måste ha godkänd betyg i mate 5 för att kunna läsa mate specialesering. Om jag tar en kurs en mate specialesering som ger 0.5 meritpöang plus mate 5 som jag har blir det inte samma ? Alltså ger den inte 1.5 meritpöang?

    • Julia : Jo, matte 5 och matte specialisering (en kurs) kommer sammanlagt ge dig 1,5 meritpoäng, vilket är max vad man kan få inom matte. Så, du har inte förlorat något på att läsa matte 5. Behörighet för att kunna läsa kurser inom Matte specialisering är godkänt betyg i Matte4, så man behöver in ha läst matte5 för att kunna läsa matte spec.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej N!
    Höjning i matte 1 och 2 från B till A (sammanlagt för båda kurser) blir + cirka 0.2. Du kan göra prövningar i matte 1a och 2a även om i ditt examensbevis finns kurserna i andra matte-spår, b- eller c-spåret. Om du i ditt examensbevis har matte 3c med lägre betyg än A, kan du göra prövning i matte 3b men du får givetvis göra prövningar i samma spår i matte som kurserna i ditt examensbevis är inom (det är dock lättare att få högre betyg i a-spåret än i b-spåret och i b-spåret än i c-spåret).
    Höjning i en 100poängskurs i ett steg (t.ex från B till A) ger höjning av jämförelsetalet på cirka + 0.1.