Viktor
    Hej!

    Jag tog studenten förra året och siktar nu på läkarprogrammet i KI. Jag har A i nästan alla ämnen men behöver ändå göra läsa upp mina betyg för att garantera en plats. Därför håller jag nu på att göra prövningar i de kurser jag inte ha A i.

    En av dessa kurser är Naturvetenskaplig specialisering. Trots att jag spenderade flera timmar på att leta efter en prövning i denna kurs lyckades jag inte. Inga skolor erbjuder prövning i just denna kurs.

    Jag tog därför kontakt med min kommun, min gamla skola samt flera skolor men ingen gav ett riktigt svar.

    Hoppas man kan få ett bra svar här!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej, Skolverket säger att det i varje lärartjänst finns ”inbakat” ett antal ”prövningstimmar”, därför måste prövningar erbjudas där pågående undervisning i den kursen finns. Problemet med just nat.vet.specialisering är att den kursen, trots samma namn, får erbjudas med olika innehåll. då måste du hitta var samma innehåll erbjuds som du hade i din kurs. Du får leta i hela Sverige , för att du får göra prövningar i alla städer, oavsett vilken kommun du är folkbokförd i. Du får ringa Skolverket och ställa din fråga där, tel.nr 08-52733200.