Hej Amjad,
    Se gärna vilka >kurser som kan höja meritvärde för personer med utländska gymnasiebetyg i den här Tabellen.

    Vi söker annars hjälp hos en betygsexpert och återkommer till dig med svar så fort vi kan.

    Vänligen
    ANNA

    Hej igen,
    fick nu svar från en sakkunnig. Var god läs nedan:

    Hej,

    På nedan länk står följande information:
    Om kurserna är i samma ämnen som finns i ditt utländska gymnasiebetyg måste de vara på samma eller högre nivå. Exempel: Om matematiken från din gymnasieutbildning motsvarar Matematik 3b eller 3c så kan du få räkna med komvuxbetyg i Matematik 3b, 3c, 4 och 5.
    https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Utlandsk-gymnasieutbildning/Hur-raknas-betygen1/

    Du kan alltså inte höja ditt meritvärde med lägre nivåer än den du har i ditt utlåtande.

    Om sökande har ett godkänt betyg i arabiska i sitt gymnasiebetyg kommer hen troligtvis få behörighet som motsvarar Arabiska moderna språk 7. Då kan hen inte höja sitt meritvärde med lägre nivåer än nivå 7. Modersmål 1 och 2 kan du däremot läsa eftersom modersmål skiljer sig från moderna språk, med andra kursplaner och kurskoder.

    Jag hoppas det besvarar din fråga!

    Med vänlig hälsning

    Jag tolkar det svaret (som finns ovan) så här:
    för att höja ditt meritvärde kan du satsa på höga betyg i Matte 3 och högre matte-kurser, ej matte 1och 2.
    Inom arabiska är det Modersmål och samma kurs, i vilken du har ditt utlåtande ang. arabiska... troligtvis är det endast Arabiska 7.

    • : Tack för ditt svar Anna! Väntar på mer information från dig angående prövning i ämnen som jag redan har och prövning i moderna språk, modersmål.
    • Anna : Så fort vi får svar från en sakkunnig, svarar vi till dig. Du kan emellertid försöka hitta Var du skulle kunna anmäla dig till prövningar; det är oftast mycket svårt att hitta var ledig plats kan finnas för att göra prövning.
    • : Tack så mycket!
    • Anna : Tips: gör högskoleprovet så många ggr du kan.
    Läs alla kommentarer