simon

    Hej! Finns det något krav att jag måste ha en fullständig examen för att få göra en prövning i ett betyg? Jag har ett E som skaver väldigt mycket i ett ämne som riskerar att jag inte kommer in dit jag vill. Vill gärna hamna i "BI" och går det då göra en prövning i det ämnen innan jag har läst ihop alla kurser och fått mitt studieintyg/gymnasieexamen och på det sättet hamna i BI? Sålänge man inte gör prövning EFTER man har fullständiga betyg bör ju man hamna i BI, sålänge det är tillåtet dvs.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Simon,

    det finns inga förbud mot att göra prövningar under tiden man läser mot examensbevis från komvux. Komvux kan sedan ta in prövningsbetyget in i ditt examensbevis - jag ser ingen anledning till varför komvux skulle vägra göra det, men även du får E betyget in i ditt examensbevis, men prövningsbetyget är daterat tidigare än datumet för utfärdandet för ditt examensbevis, borde antagning.se räkna in prövningsbetyget "som om den fanns med i ditt examensbevis" - så tolkar i alla fall vi här på FRåGA SYV reglerna.
    Mina råd: anmäl dig till prövningen, genomför prövningen och se om du får högre betyg än du redan har. Kontakta sedan SYV på komvux och be om att få in prövningsbetyget in i ditt examensbevis. Jag ser inga problem med det. Du kan dock även prata med SYV-en på komvux och med personal på Antagning.se (tel.nr till antagning.se är 0771-550720 - tel.tid kl.9-16 på vardagar).