Ruben
    Hej! Det är så att jag har plugat Estetisk IT på gy. men har gått ut med några F och dörför inte fått examen. Jag vill göra om mina ämnen på komvux dock visa F som jag har är på estetiska ämnen och inte finns på Vux, de säger att jag kan välja andra ämnen ist. Och plugga mot annat examen än Estetisk men jag vill inte så och är det verkligen ingen chans att göra om de ämnena plus idrott och få den vanliga examen som jag har pluggat för i gymnasiet? Och kostar det verkligen 500kr varje ämne att göra prövning på sitt eget gymnasie även om man har ett F och inte E ?
    • Anna : Om alla "gamla" elever som vill komplettera på sin "gamla gymnasieskola" gick tillbaka och skulle läsa där, kunde inte skola bedriva undervisning för "nya elever", unga gymnasister 16-19 år gamla - för att det skulle inte finnas lärartid eller andra resurser. Det är ju dessutom lärarbrist nu. Och när det från 1 juli 2015 endast behöriga lärare som får sätta betyg (och Behöriga lärare är "bristvara") - då blir det på vissa skolor och i hela kommuner rätt stora svårigheter att få ihop det... så man ska vara glad och uppskatta om man får läsa en kurs eller om man har tur att hitta var man kan göra prövning (för att alla som vill, har inte sådan tur, tyvärr).

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Innan du gick ut gymnasiet, hade du rätt att göra prövningar i dina F-kurser.

    Men när du är ”färdig med gymnasiet”, är det andra regler som gäller; i examensbevis från komvux får ej betyg i Idrott och hälsa 1 ingå. Men det är också 100 poäng mindre som krävs för att få ut examen.

    Prövningar måste erbjudas i alla kurser, i vilka finns pågående undervisning. Avgift har ej höjts på många år och det är därför väldigt dyrt att erbjuda prövning (de faktiska kostnader i lärar-& administratörernas tid överstiger de 500kr som får, som max, tas ut), alltså betyder det att ”gå back” på varje prövning, ekonomiskt sett, och konsekvenser blir att det är svårt att få göra prövningar (svårt att hitta var ledig prövningstid finns).

    Behörig till högskola kan du bli även utan examen; om du har treårig arbetslivserfarenhet - på reell kompetens. Var god se /antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/En-annan-vag/

    Högskoleförberedande examen kan du få genom kombination av dina godkända kurser från gymnasiet och nya betyg, som du läser eller prövar i. Det är friare kurs-sammansättning av kurser i examen från komvux, jämfört med gymnasiet.

    Omdöme från allmän kurs på en folkhögskola ger också Grundläggande behörighet - du kan därför söka till folkhögskolorna. Minst ett år (2 terminer) tar det att uppnå omdöme om grundläggande behörighet.

    Studie- och yrkesvägledare

    Ang. Läsa på sin gamla gymnasieskola så är det möjligt endast om rektor ansökte om Förlängd studietid för just dig; om särskild anledning finns, ex om du var sjukskriven under stora perioder och missade därför delta i undervisningen; förlängning av studietid sker i direkt anslutning till gymnasiestudier (man tar inte ut Studiebevis - utan fortsätter vara elev på gymnasiet - oftast i max ett läsår extra).