Nejla?

    Hej! Jag fick idag reda på att om man är sjuk under ett prov och får F på det så måste man göra en prövning på hela kursen stämmer det? Sitter just nu och har panik för missade ett seminarie på engelskan under höst terminen då jag va sjuk betyder det att jag ska behöva göra en hel prövning i engelska kursen bara för det? Inte nog med det så ska vi ju göra ett seminarie nu nästa vecka kan man inte bara använda sig utav det då?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du skriver i din fråga "Jag fick idag reda på att ..." Hur "fick du reda" på det? Har läraren sagt det? Varifrån kommer den informationen, undrar jag?
    Det som stämmer är följande: en gymnasieelev som fick F i en kurs har rätt (om hen själv önskar det) göra prövning på den kursen innan hen går ut år 3 på gymnasiet; tidpunkt för prövningen är det skolan som bestämmer. Eleven kan vägra göra prövning och behålla F i kursen i så fall. Gör hen prövning finns det inga garantier på att få ett godkänt betyg, utan betyget sätts utifrån de kunskaper som eleven uppvisar vid tidpunkter för betygssättningen.
    En annan fråga är - får eleven automatiskt F i kursen om hen missade göra ett prov eller delta i någon obligatorisk uppgift? SVAR: nej. Betygssättningen är det lärarens kompetens men ingen kan ju förbjuda ngn att vara sjuk. Var du anmäld sjuk då är det "lovlig" frånvaro. Du bör få möjlighet att göra om den uppgiften på något sätt.
    Du får visa mitt svar til läraren om du vill. Nu är jag ju SYV, inte lärare och jag sätter inte några betyg men det är inte rimligt att kräva att en elev inte får bli sjuk eller att sätta F som betyg på kursen om eleven missade en "moment" i kursen pga hen var sjuk. Om det du skriver i din fråga stämmer, alltså om läraren sa att du får F på grund av att du var sjuk då skulle jag gå prata med rektor på din skola (på varje skola är det rektorn som är ytterst ansvarig).

    Studie- och yrkesvägledare