Johan
    Hej SYV! Jag undrar om man kan genomföra en så kallad särskild prövning på sin gamla gymnasieskola istället för den kommunala vuxenutbildningen. Det var två år sedan jag tog studenten och jag är intresserad av att höja några slutbetyg, hur skall jag gå till väga? På skolverkets hemsida står det att jag har rätt att genomgå en prövning på en gymnasieskola om jag vill ha betyg därifrån. MVH Johan
    • : Fick du göra prövning på skolan? Jag fick men det var bara fem månader efter studenten... Ha det!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Johan,
    det du läste på Skolverkets hemsida gäller uNDER TIDEN du läste på gymnasiet. En policy som de flesta gymnasieskolor har att de - under ett år efter avslut - hjälper sina f d elever med prövningar (och speciellt om man fick icke-godkänt betyg i kurserna). Att man två år efter det att man läste på en gymnasieskola vill göra prövningar för att höja sina betyg och får det på sin gamla gymnasieskola gratis har jag inte hört förut.
    Prövning i en kurs brukar kosta 500 kr. En lärare som genomför prövning kan mycket val var din gamla lärare från gymnasiet med prövning genomförs i komvux regí eller på Prövningsenheten, om ni har en sådan i kommunen.
    Fråga på din gamla gymnasieskola. Du kan ha tur och de vill hjälpa dig. De har all rätt att säga Nej - då det tar lärarens arbetstid i anspråk och skolan inte får någon som helst kompensation, eftersom du inte är studerande på skolan.
    Om du har godkända betyg och är behörig, är det snabbaste och billigaste sättet att höja sina "betyg" - genom att göra HÖGSKOLEPROVET. Då har du samma betyg som innan, men söker i HP gruppen också och det går att träna på HP och göra om det flera ggr. HP kostar 450 kr., alltså, mindre än att göra prövning i en kurs.
    En bra höjning av betyg blir om du läser Meritpoängskurser - i fall du inte sedan innan får 2.5 i Merit (som är max).
    Sammanfattning:
    fråga på din gamla skola och vi hoppas du får ett Ja, dock har skolan allt rätt att hänvisa dig till Komvux.

    Bästa hälsningar & stort lycka till!
    Anna