Student
    Hej jag är nybliven student men känner att jag vill gå något annat program dock med högre antagningspoäng. Har sökt tidigare år och inte kommit in varken på BI BII eller Hp.
    Utbildningen är en ”internationell utbildning” och du kan läsa på tyska eller franska. (Behörighetskrav tyska 3/franska 3 beroende på vad du söker). Jag har läst båda språken i kurserna tyska 1-3 och franska 1-3 och har full extra meritpoäng tror jag (har även läst matte 5, engelska 7). Jag undrar om det skulle vara en bra idé (utöver högskoleprovet såklart) att göra prövning i tyska 3 då jag har ett lägre betyg i den kursen (D). Det jag undrar är 2 saker:
    1Om jag höjer tyska betyget, höjs även min totala meritpoäng (som jag söker in med) för franska inriktningen? Dvs, kommer mitt höjda betyg i tyska 3 även höja meritpoängen (som jag söker in till) utbildningen med franska 3 som behörighetskrav? Är det bättre att plugga upp ett betyg såsom engelska 7/svenska 1? (Påverkar det betyget båda meritpoängen)?
    2 Finns det något sätt jag kan få mer extra meritpoäng +2.5? Eller har jag max? (Behörighetskrav är som sagt: matte 4, fysik 1, 2 och tyska 3 respektive franska 3 för respektive program) jag har läst engelska 7, matte 5, tyska och franska 3 .

    Tack på förhand för svar

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Victor!
    det skulle vara bra att veta hur ditt Examensbevis från gymnasiet ser ut, alltså om du har U-kurser (utökat program) vilka är de U-kurserna i ditt examensbevis? De är i dokumentet Examensbevis markerade med "U"/utökat. Det är nämligen så att betygen i U-kurserna räknas in i ditt jämförelsetal endast om en sådan kurs krävs för särskild behörighet Eller om en sådan kurs ger meritpoäng.
    På tal om meritpoängen, så är 2.5 max, alltså ingen kan få fler merit/extrapoäng än just 2.5 och det har du redan. Nu gäller det att höja ditt snittbetyg, så du får högre jämförelsetal (som är detsamma som "snittbetyget" på de kurserna som räknas in, och U-kurserna räknas in bara ibland, inte alltid, därför är det bra att veta om du i ditt examensbevis har någon eller några U-kurser).
    *************************
    Du kan också fundera på att göra högskoleprovet ännu en gång. Högsta resultat gäller.
    *************************
    Du kan definitivt höja betyget i Svenska 1, för att den kursen kan inte vara U-kurs, utan betyget i den räknas alltid in och detsamma gäller ganska många andra kurser som t.ex engelska 5 och religionskunskap. Som sagt, bra att veta vilka kurser som i ditt examensbevis är markerade med "U" för att ge dig svar om det skulle förändra ngt om du fick högre betyg i tyska 3.

    • Student : Hej Mikael! Tack för så snabbt svar! Jag ser inga U på mitt examensbevis då jag läste tyska kursen på kommvux. Men antar att tyska 3 då räknas som U-kurs. Läste annars naturvetenskapliga programmet med engelska 7, matte 5 o psykologi som tillval. Får jag extra meritpoäng via språket? Var kan jag hotta om tyskan är utökat i så fall? För det står varken på mitt examens bevis eller på antagning.se eller på mitt bevis från kommvux. Med vänlig hälsning, /Victor
    • Mikael : De kurser du läser på komvux efter det att du fick ut ditt examensbevis från gymnasiet är de facto Utökade kurser, samma regler gäller - alltså om en kurs inte krävs för särskild behörighet och inte ger meritpoäng, så räknas inte det betyget in.
    • Mikael : Du frågar om du får "extrameritpoäng via språket"; detta gäller: godkända betyg i moderna språk 3 och 4 ger meritpoäng, men om moderna språk 3 krävs för särskild behörighet då ger inte den kursen meritpoäng, utan då får man 1.0 meritpoäng för mod.språk4 och så kan man få ännu + 0.5 för mod.språk5 eller för mod.språk2 i ett annat språk. Om ditt högskoleprogram kräver franska 3 för särskild behörighet, får du ej merit/extrapoäng för franska 3, utan endast för franska 4, men då får du + 0.5 meritpoäng för mod.språk 2 i ett annat språk, t.ex i tyska 2. Så, du kan gott göra prövning i tyska2 - och det betyget kommer räknas in /det är i alla fall så jag tolkar reglerna/ men fråga även där du anmäler dig till en prövning, eller kontakta www.antagning.se och fråga dem. Det är antagning.se som räknar fram ditt meritvärde, så det är deras tolkning som gäller, oavsett vad någon annan säger.
    • Student : ok och om jag redan har läst Tyska 1, 2 och 3 samt franska 1 2 och 3 får jag då extra +0.5 poäng för någon av dem kurserna? Eller måste jag läsa tyska/franska 4? Tyska 3/franska 3 är särskild behörighet i vardera program.
    • Mikael :

      Lägre kurser än på nivå 3 i ämnet Moderna språk ger, som regel, inte några Merit-ExtraPoäng. Om behörighet till din högskoleutbildning inkluderar mod.språk3, då är det ett Krav och inte något "extra", så du får meritpoäng för mod.språk4, men - "som Undantag" kan också få meritpoäng för moderna språk2 (eller en högre kurs) i ett Annat språk, så min rekommendation är att du gör prövning i Tyska 2 och inte i Tyska 3. Detta för att det är lättare att få högre betyg i en lägre kurs. Sikta på betyget A i tyska 2 är mitt råd.

    • Mikael : Såsom jag förstår din situation och som jag tolkar reglerna, så får du vid ansökan till utbildningen där franska 3 krävs för särskild behörighet meritpoäng för ämnet moderna språk för franska 4 och för tyska 2 (eller tyska 3). Om du redan har A i Tyska 2, då behöver du inte göra någonting, men om du har lägre betyg i tyska 2 än A, gör prövning och försök få A.
    • Mikael : Du kan också kontakta antgningsgruppen/antagningsenheten på det lärosäte dit du vill komma in; saken är den att det är ganska ovanligt att moderna språk 3 skulle krävas för särskild behörighet och så har du också kurserna utanför ditt examensbevis... så situationen är "lite komplicerat" kan man kanske säga. Sista ordet (beslutet) i hur ditt meritvärde kommer räknas fram har antagningsgruppen på det lärosäte dit du söker.
    Läs alla kommentarer