Victoria

    Hej! Jag hade pluggat inför högskoleprovet, men nu i och med att det blivit inställt två gånger i rad har jag börjat att kolla upp info om prövningar. Jag skulle vilja komma in på juristprogrammet, jag har 18,39 i poäng från gymnasiet. Min fråga är, hur mycket höjs betyget om man gör en prövning? Jag gick ut med godkända betyg i gymnasiet + gymnasiearbetet var godkänt. Är det mer lönsamt att göra tex två prövningar i Engelska och försöka höja sig från B -> A. Eller är det bättre att tex försöka höja naturkunskapen som jag fick D i? Är det något ämne som inte går att läsa upp betyget i? (idrott och hälsa)? Hur mycket höjer man sig för varje "steg" om man lyckas höja sitt betyg? Då jag skulle nog behöva pröva många ämnen, gå från 18,39 -> ca 20. Tack på förhand

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    du skriver inte ngt om Meritpoängen/extrapoängen. du har kanske redan godkända betyg i eng 7 och mod.språk 3,4. Meritp. för matte: eftersom juristprogrammet inte kräver matte för särskild behörighet, får du + 0.5 meritpoäng för godkänt betyg i matte 2. Läs om meritpoängen för dig med examensbevis på gymnasieguiden.se/merit
    ****
    Som direktsvar på din fråga: stor höjning blir om du höjer betygen i kurserna. Om du höjer från B till A i en 100p.kurs blir höjning + 0.1.
    Om du höjer från D till A i en 100p.kurs blir höjning + 0.3.
    Höjning i samma antal "steg" i en 50p. kurs blir hälften så stor.
    *****
    Det är numera så svårt att hitta var man kan anmäla sig till prövningar, att man i praktiken får se vilka kurser som går att anmäla sig till prövning i och anmäla sig till alla de prövningar där man ej redan har A i betyg. Du förlorar endast tid att förbereda dig + 500kr i prövningsavgift för varje prövning. Skulle det bli så att du får lägre betyg på prövningen än du redan har, står ändå det högre betyget kvar. :)