Elin

    Jag vill göra prövningar på komvux för att få CSN tidigare nästa år, när jag nu kollade på programmering 1, i min hemkommun, västerås var sista ansökningsdagen igår, nästa sista ansökningsdag är i juni och startar augusti. Jag undrar vad jag har för möjligheter att göra prövningar i andra kommuner där start tiderna passar mig bättre, kan jag göra komvux prövningar i stockholm? Dessutom skulle hjälp med att hitta en lämplig sökportal uppskattas, då de jag hittar verkar ge mig resultat för att läsa kurserna, alltså med undervisning och allt, men jag är endast intresserad av prövningar.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Elin,
    har du pratat med CSN om vad som gäller i det fallet som du beskriver. Jag är inte alls säker på att betyg man får på prövningar kommer räknas som "studier" i CSN´s "ögon". Förberedelsetid inför prövningar ger inte rätt till studiemedel; man brukar säga att man förbereder sig till prövningar "på sin fritid".
    Annars, så har alla som inte är gymnasieelever, göra prövningar i alla de olika kommuner (behöver inte vara i den kommunen där man bor eller är folkbokförd i). Hjälp att söka var du kan göra prövningar kan vi tyvärr inte bistå med. Det kan ändras mycket fort: ansökan kan vara öppen, men om en timme - är den stängd, då många har anmält sig och det ej finns plats för fler, tyvärr. :(

    Liselotte