Abbe
    Finns det något program/inriktning för att bli glasmästare i stockholm helst?
    • Milla : En framkomlig väg är traditionell lärlingsutbildning, gärna med BA-bakgrund (husbyggnad). Du går på Bygg-&anläggningsprogrammet, inriktning Husbyggnad, alltså och söker sedan som "traditionell lärling" hos en glasmästare.
    • Milla : Kom på att du kanske kan göra din APL (praktik) som är på minst 15 veckor på alla yrkesprogram - hos en glasmästare, även om du inte läser glasteknik på skolan (om du inte hittar en skola som ger den möjligheten t.ex).
    • Mikael : Nu har Yrkesplugget i Bromma svarat att de har yrkesutgång Glastekniker och du är välkommen att kontakta deras SYV E-post: [email protected] Tel: 08-409 14 203 för att boka studiebesök eller prova-på dag, annars så har de Öppet hus den 21 april kl.17-19

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Abbe!

    För att bli Glasmästare kan man läsa på Hantverksprogrammet, inriktning Övriga hantverk. Jag hittade 12 gymnasieskolor som i Stockholms län erbjuder HV; inriktning Övriga hantverk - och i princip vilken som helst gymnasieskola som erbjuder HV, inriktning Övriga hantverk, skulle kunna erbjuda utbildning till Glasmästare - i första hand om du är beredd att läsa som gymnasial Lärling.

    Du kan kika på skolornas presentationer och vi ska kontakta skolorna med frågan om de kan erbjuda utbildning till Glasmästare.

    Vi hör av oss när vi får svar från skolorna!

    Bästa hälsningar

    L. :)

    Liselotte

    Ett annat alternativ: För att bli glastekniker kan du läsa Bygg- och anläggningsprogrammet på gymnasiet. Där väljer du inriktningen Husbyggnad och sedan i programfördjupningen - kurser Specialyrken 1, 2 och 3.

    Du kan i programplanen för Bygg- och anläggningsprogrammet se att kurser Specialyrken 1, 2 och 3 - får läsas som Programfördjupande på BA. De tre kurser utgör tillsammans 500 poäng och det är exakt så många poäng som man läser programfördjupning på BA, om man väljer inriktning Husbyggnad. Du kan, alltså, inte läsa någon annan kurs inom programfördjuningen, utan måstr välja just Specialyrken-kurserna.

    Vi ska försöka få reda på vilka gymnasieskolor i Stockholm som de kurser erbjuds men du kan själv också fråga på skolorna, som erbjuder BA, inriktning Husbyggnad och här >> ser du vilka 27 gymnasieskolor som i Stockholms län erbjuder BA, inriktning Husbyggnad.

    Om du själv hittar vilka skolor som erbjuder utbildning till Glasmästare, är vi mycket tacksamma om du meddelar oss om det. L. :)

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    än har vi hittat tre gymnasieskolor i Sverige som definitivt erbjuder utbildning till Glasmästare på gymnasiet, men tyvärr så är de inte i Stockholm, se info nedan:

    1. Nobelgymnasiet som är en kommunal gymnasieskola i Karlstad, erbjuder programfördjupningen Glastekniker  (finns valbar som specialyrke på Bygg- och anläggningsprogrammet).

    2. Yrkesutgången Glastekniker erbjuds som LärlingsutbildningNils Ericsonsgymnasiet som är en kommunal skola i Trollhättan.

    3. Bräckegymnasiet, en kommunal skola i Göteborg, har som ett av sina 11 yrkesutgångar även "Glasmästare". Eleverna läser i lärlingsform. Efter "rundgång" där eleverna får prova på alla yrken under hösten, gör de ett intresseval & då kan bl a välja yrkesutgång "Glasmästare.

    Det kan vara svårt att hitta en gymnasieskola som erbjuder en traditionell skolförlagd utbildning till Glasmästare/glastekniker. Detta pga ganska litet antal elever efterfrågar den utbildningen och skolorna kan därför inte ha anställda behöriga lärare och köpa den nödvändiga utrustningen men inom den gymnasiala lärlingsutbildningen kan man erbjuda utbildning mot specialyrken. Här skulle "glasmästare" kunna funka om det finns ett företag som eleven kan vara på.
    Eleven går på Bygg- och Anläggningsprogrammet och har en yrkeslärare som håller i utbildningen tillsammans med handledare på ett företag, där eleven är placerad som Lärling.

    Du kan därför fråga på alla de gymnasieskolor som erbjuder Bygg- och anläggningsprogrammet, inriktning Husbyggnad och störst chans är det om Lärlingutbildning erbjuds på skolan. Det underlättar också om du har någon kontakt på ett företag där Glasmästare finns anställda - och kan därför förmedla din framtida praktikplats, som måste godkännas av skola. Skola kan också försöka hitta någon praktikplats men eftersom det är frivilligt att ta emot praktikanter, kan inte skola tvinga någon arbetsplats att bli praktikplats för en gymnasieelev.

    Vi fortsätter leta efter en gymnasieskola i Stockholm som svarar att de kan erbjuda utbildning till Glasmästare. Vi fick tips om att Yrkesgymnasiet i Stockholm erbjuder den möjligheten & kontaktade skolan, men ännu inte fått ngt svar från skolan direkt. Se på skolans presentation här >>

    Hälsningar

    Mikael SYV

    Yrkesplugget i Bromma har yrkesutgång Glastekniker på gymnasiet, du är välkommen kontakta deras SYV Epost: [email protected], tel 08-409 14 203 för att boka studiebesök eller prova-på dag, annars så har de Öppet hus den 21 april kl.17-19

    Yrkesplugget i Stockholm erbjuder även utbildning till Glastekniker inom Vuxenutbildningen, se info här >>

    Detta (info om Vuxenutbildningen) kan bli av intresse för dig om du inte blir glastekniker på gymnasiet, utan läser "vanlig byggutbildning" och blir t.exsnickare eller murare eller golvläggare, men vill efter gymnasiet utbilda dig till Glastekniker.