Ebba

    Hejsan! Funderar på att studera till psykolog men är tveksam då det känns lite smalt. Har därför även funderat på socionom som känns bredare. Jag tycker att psykolog verkar mest intressant och vill därför veta lite hur varierande yrket är? Vad finns det för olika yrkestitlar för en utbildad psykolog? Är det enbart den självklara delen där du träffar patienter och har samtal osv? Eller finns det andra möjligheter som psykolog där dina kunskaper inom psykologin används inom andra yrkesroller? Undrar alltså vad det finns för alternativ för en psykolog. Undrar också hur en arbetsdag ser ut för en psykolog som jobbar med patienter. Är det till största delen samtal? Eller även administrativa uppgifter? Vill ha ett yrke med variation. Mvh Ebba

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ebba,

    det vi vet om yrket psykolog uppger vi i presentationen på framtid.se/yrke/psykolog
    Vidare kan du också kika på jobbannonser - när arbetsgivare söker anställa psykologer: på vilka arbetsplatser & hur arbetsuppgifterna beskrivs i annonserna.
    Vad jag förstår, så är samtal med kunder/patienter endast en del i arbetsdagen för det blir också mycket dokumentation, utlåtanden, utvärderingar att sammanställa och skriva ihop.
    Jag vet t.ex att psykologer kan arbeta även inom olika myndigheter som t.ex Arbetsförmedlingen där de bedömer arbetssökandes arbetsförmåga - då är det inte en fråga om diagnos och behandling, men i första hand att konstatera hur pass "arbetsförmögen" arbetssökande är.
    Vad gäller utbildning till psykolog, i Sverige, så är det endast umu.se/utbildning/program/psykologprogrammet-med-inriktning-mot-idrott som avviker sig mycket från de övriga psykologprogrammen pga inriktning mot Idrott.
    De övriga specialiseringar t.ex mot rättspsykologi, barnpsykologi m.fl får man genom "eget intresse" alltså man hittar passande utbildningar och bedriver självstudier + söker sig till de arbetsplatser där man kan få praktisk erfarenhet av att jobba med just det område inom psykologi.

    Socionom
    Kika gärna på framtid.se/yrke/socionomyrken
    och från 1 juli 2019 blev Kurator inom hälso- och sjukvården legitimatonsyrke. Med den info vill jag påvisa att förändringar sker i reglerna, i vilka yrken som finns och i vilka arbetsuppgifter som ingår.