Utbildningssökande

    Hej. Jag undrar: Till en ämneslärarexamen gymnasiet med psykologi som andra ämne. Jag är (1) osäker på vad jag kan tillgodoräkna mig av mina tidigare studier och (2) vad jag behöver ha för att arbeta med psykologi på gymnasiet som andra ämne. De kurser jag har tagit i psykologi är vid Lunds universitet följande: A) Psykologi: Översiktskurs, PSYD11 B) Psykologi: Arbets och organisationspsykologi, PSYD32 C) Psykologi: Kandidatkurs, PSYK11 D) Psykologi och klimatförändring, PSYE50 E) Malmö universitet: Idrottspsykologi 1, IF121F

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej! Det som en allmän studie- och yrkesvägledare känner till finns att läsa i yrkespresentationen Psykologilärare på framtid.se/yrke/psykologilarare Om du vill ansöka om tillgodoräknande av tidigare utbildning måste du först komma in på ett universitetsprogram och först efter det kan du ansöka om tillgodoräknande och få svar om vilka delar av programmet du ev.kan hoppa över.
    De som är experter på lärarutbildningar och lärarbehörigheter finns på lärarhögskolorna. Kontakta studievägledare på lärarhögskolorna.
    Lärarlegitimationer är det skolverkets avdelning för lärarlegitimationer som utfärdar, oavsett vad ngn annan tycker så är det skolverket som har sista ordet och det är i vissa fall bedömningar som gäller och vissa undantag kan ibland också göras.
    För att undvika att få felaktig/inaktuell information vänd dig till studievägledningen på lärarhögskolorna, är det bästa tipset jag kan ge.

    Studie- och yrkesvägledare