Mkkmm

    Hej! Har precis börjat första året Samhällsvetenskap inriktning samhällsvetenskap. Jag gillar min inriktning och vill inte byta då jag tycker det är roligt. Men jag vill bli psykolog, kommer universiteten att prioritera dem som gått Beteendeinriktningen mer än inriktning Samhällsvetenskap? Jag tycker ju det är roligt med samhälle och historia också så därför valde jag saminriktning, men hur funkar det? Har en beteendevetare större chans eller går det helt och hållet på betyg? Har total panik!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det är med en "siffra" = Meritvärde som behöriga sökande konkurrerar (i betygsgrupper) om plats på en högskoleutbildning; vilket program man gick på gymnasiet eller vilken inriktning kommer inte spela någon som helst roll.
    Meritvärde är summan av jämförelsetal + meritpoäng.
    För att bli behörig till psykolopgrogrammet måste du få ut Examensbevis; du måste också ha godkända betyg i samhällskunskap 1b och matematik 2: 2a eller 2b eller 2c.
    Sedan deltar alla behöriga sökande i konkurrensen om utbildningsplats;

    man kan konkurrera med betyg eller också med högskoleprovs-resultat; bra att göra HP.
    Vilket program eller inriktning du gick på gymnasiet spelar ingen roll för konkurrensen om utb.plats på högskola. Om du blir behörig, kommer Antagning.se räkna fram en "siffra"/meritvärde som kan ligga mellan 9.4 och 22.5 ... och det är med den siffran som du konkurrerar med (och vilket program eller inriktning inom programmet du gick, framgår inte av den siffran).

    Hälsningar
    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare