Elev

    Hej! Jag skulle vilja läsa till psykolog. Har sett att det krävs höga meritpoäng för att lyckas komma in. Jag har 17 antal meritpoäng. Om jag ska läsa upp mina betyg vilka ska jag satsa på att läsa upp för att höja poängen mest? Har lägre betyg i matte och moderna språk samt ledarskap och organisation. I resten av kurserna ligger jag bland de högre betygen. Har även gjort högskoleprovet en gång. Men fick dåligt resultat :( Hur ska jag tänka och göra? Tack på förhand! /Klara

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej,
    Psykologprogrammet är i Sverige en mycket populär utbildning, och inte ens högsta möjliga meritvärde (22.5) kan garantera plats på utbildningen. Blir det fler sökande med högsta meritvärdet än antal platser, så kanske antagning.se kommer tvingas tillsätta platserna genom utlottning (slumpen får avgöra).
    Psykologprogrammet ges på 10-tal orter i Sverige, se listan: studera.nu/jamfor-utbildning/?q=psykologprogrammet
    Du går gärna leta på utbildningarnas webbplatser information om ngt lärosäte kommer starta AU, alternativt urval. Info om AU - https://www.fragasyv.se/info/alternativ-antagning-hogskola

    Annars så görs antagning på meritvärde (i betygsgrupper) och på resultatet från högskoleprovet, i HP-urvalet.
    Gör högskoleprovet så många ggr du kan. Försök höja ditt meritvärde så mycket du kan. Boka tid med SYV på komvux för att samråda om hur du kan höja ditt meritvärde. Du ska sikta på alla A-betyg i alla kurser som ingår i ditt examensbevis + så många meritpoäng som möjligt. Max antal meritpoäng är 2.5.

    Kika också gärna på "liknande yrken" som på olika sätt liknar yrket Psykolog. Några exempel på "liknande yrken": Psykologisk coach, Beteendevetare, Kurator, Psyk.spec.sjuksköterska, Psykoterapeut.

    Liselotte