Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    alla svenska lärosäten där psykologprogrammet ges bör ta emot ansökningar från de som bekräftar grundläggande behörighet genom studieomdöme från en folkhögskola. Med högsta omdöme kan det finnas en chans att komma in. Med lägre än 4.0 i omdöme brukar man inte ha ngn rimlig chans att komma in på psykologprogrammet; detta för att psykologprogrammet är en mycket populär utbildning med många sökande som har höga meriter.
    Även om du får högsta omdöme som är 4.0 så är det inte alls fel att även ha resultat från högskoleprovet - så gör högskoleprovet om du kan.
    Du kan också gärna kika på "liknande yrken". Några exempel på yrken som på olika sätt kan likna yrket psykolog:

    Alkohol- och drogterapeut

    Arbetsterapeut

    Barnombudsman

    Beroendeterapeut

    Beteendevetare

    DNA-coach

    Enneagramkonsult

    Familjerådgivare

    Grafolog

    Handledare i sorgbearbetning

    Kurator

    Livscoach

    Lyckoforskare

    Mental coach

    Motivationspedagog

    Peer supporter

    Psykiatriker

    Psykiatrisjuksköterska

    Psykologilärare

    Psykologisk coach

    Psykoterapeut

    Rättssociolog

    Sakkunnig krisstöd

    Samlevnadsexpert

    Samtalsterapeut

    Sexolog

    Sjuksköterska inom psykiatri

    Sjukvårdsrådgivare

    Skolkurator

    Sociolog

    Socionom

    Studie- och yrkesvägledare
    • DJ : Fint! Blev orolig då jag fick svaret från KI:S studievägledare att de endast antar med betyg och HP. Har du någon statistik över hur många i varje klass/ lärosäte som antas från folkhögskola?
    • DJ : Jag har alltså både gymnasiebetyg, resultat från folkhögskola (4) och har skrivit 1,3 på HP men ska göra det igen nu i vår..
    • Milla :

      Hur många studieplatser som sökande med studieomdöme från folkhögskolorna kommer att konkurrera om beror på hur många behöriga sökande som gör anmälan till just "den utbildningen" med start "just den terminen" och som är behöriga (bekräftar sin grundläggande behörighet) genom omdöme; du kan läsa om det på antagning.se/sv/efter-anmalan/platsfordelning-och-urval/betygsurval/#folkh-gskolegruppen-bf -- min uppfattning är att det, på förhand, är omöjligt att veta hur många platser det kommer att "reserveras" för sökande i BF-urvalet för att man vet inte hur många behöriga sökande som kommer att söka just den utbildningen i just den urvalsgruppen.
      Mitt råd är att du söker till alla de utbildningar som du är intresserad av och att du gör det på så sätt att du lägger högst upp (som ditt högst prioriterat alternativ) den utbildning som du helst vill komma in på; och sedan "i fallande grad": den utbildning som du "i västa fall" kan tänka dig att läsa lägger du sist, längst ner.