tora
    Hej,
    Jag ar Svensk men har bott i England i flera ar och haller pa att utbilda mid till Psykoterapeut/Samtalsterapeut. Jag undrar vad jag har for arbetsmöjligheter om jag skulle vilja flytta hem till Sverige i framtiden? Vad jag forstar har ar Psykoterapeut i Sverige en skyddad titel om man behöver har psykologi/doktors/vard - utbildning i grunden. Det har inte jag. Jag har tidigare jobbat inom den kreativa sektorn innan jag bestämde mig for att skola om och har nu last Psykodynamisk psykoterapi i 4 ar. Har jag ar fardig kommer jag ha 450 timmars individuell praktik samt flera ars terapi själv. Kommer jag kunna fa jobb i Sverige?
    Tack pa forhand!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Som reglerna i Sverige ser ut idag, hör både psykolog och psykoterapeut till de så kallade legitimationsyrken>>> för vilka man hos Socialstyrelsen ansöker om legitimation och vi kan inte svara på frågor om vilka utländska utb som soc.styrelse kommer att godkänna.

    Jobb kan du troligtvis få i Sverige t.ex som ungdomscoach, arbetsförmedlare eller utredare eller som högskoleadministratör/fakultetssekreterare eller inom ngt annat yrke där legitimation inte krävs (om du ej får legitimation).

    Du får gärna vända dig till soc.styrelsen men när vi vid några tillfällen frågade dem, fick vi svar att det ej går att få ett förhandsbesked utan man måste skicka dokument från sin avslutade utbildning och invänta svar.