Magnus
    Hej! Jag går på teknikprogrammet sista året. Jag funderar på att hoppa av en av mina kurser (entreprenörskap) pga att den är grymt jobbig. Jag har fått beviljat att läsa samsam02 som prövning och skulle därmed få ihop 2500 poäng även utan entreprenörskapen och undrar därför om jag får ett slutbetyg om jag skulle göra så?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Magnus,
    både Entreprenörskap, 100 p. och Samhällskunskap 2, 100 p. kan ingå som Programfördjupande kurser i Gymnasieexamen från Teknikprogrammet, dock är det enligt reglerna inte tillåtet att plocka bort en kurs från elevens studieplan efter det att kursen har påbörjats. Studieplan får revideras proaktivt, men ej retroaktivt. Det är i alla fall vad Skolverket uppger på sin hemsida.
    Jag undrar också om du redan har fått betyg i kursen Samhällskunskap 2? Har du ansökt om "en utökad kurs" - Samhällskunskap 2? I så fall bör båda betygen finnas i ditt Gymnasieexamen och den totala summan poäng - bör vara 2600 p.
    Jag skall samråda med kollegorna, och om vi kommer fram till något annat svar - återkommer vi.

    Men, som sagt, jag törs inte lova dig att det är OK att hoppa av kursen Entreprenörskap, eftersom det är mycket möjligt att betyg i den kursen kommer att finnas i ditt Gymnasieexamen.
    I och för sig - får man ha upp till 10 % icke-godkända poäng, dvs betygsatta med "F" och ändå få ut Gymnasieexamen. Betyg "F" drar dock ner Jämförelsetal ganska mycket.

    Jag råder dig att boka tid hos Studie-& yrkesvägledare på ditt program för att diskutera din studiesituation. Ytterst är det Rektor på ditt program som är ansvarig. Det är Rektor som undertecknar Gymnasieexamen.

    Önskar dig allt väl!
    Mikael SYV