Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    de kurserna du nämner i din fråga krävs för Särskild behörighet till utbildningar som leder till yrket sjuksköterska (på de svenska högskolor och universitet). Specialistsjuksköterska blir man senare, genom påbyggnadsutbildningen efter det att man tog ut sjuksköterskeexamen och legitimation från socialstyrelsen.
    Förutom godkända betyg i kurserna som krävs för särskild behörighet behöver du även ha Grundläggande behörighet, och det kan du få t.ex genom Examensbevis från gymnasiet eller från komvux (du måste också ha godkända betyg i svenska eller svenska som andraspråk 2, 3 och engelska 6). Om kraven som måste uppfyllas för att få Examensbevis från gymnasiet var god läs på gymnasieGuiden.se/examen
    För Konkurrens (för att vinna mot andra sökande som kommer söka samma utbildning) kan du göra högskoleprovet. Med resultatet från högskoleprovet prövas man i HP-urvalet; men högskoleprovet befriar inte på kraven på både grundläggande och särskild behörighet (man måste ha båda de behörigheter).

    Studie- och yrkesvägledare