Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det är upp till arbetsgivare med vilken utbildning de anställer för att jobba med de arbetsuppgifterna som du nämner i din fråga. Och man kan arbeta med de frågorna på olika sätt... "Arbetsmiljöfrågorna" kan handla om fysisk arbetsmiljö, eller psykisk/psykologisk arbetsmiljö (konflikter eller för stor stress). För arbete med rekrytering kan arbetsgivare välja att anställa de som har egen arbetslivserfarenhet inom rätt bransch (samma bransch till vilken anställning/rekrytering ska ske). Inom HR-jobben önskar arbetsgivare att de som söker jobb har så bra kunskaper som möjligt inom område Arbetsrätt. Arbetsgivare kan bestämma att de endast väljer bland de sökande som har examen från personalvetarprogrammet eller anställa med andra utbildningar (enligt egna preferenser och bedömningar).
    Kika gärna på framtid.se/yrke/arbetsmiljoingenjör - utbildningar inom det område finns bland annat inom yrkeshögskola. Exempel: utbildning/tcc-sverige-ab/arbetsmiljoingenjör

    Studie- och yrkesvägledare