N.N

    Jag går samhälle program jag tänka mig att bli tandtekniker jag har inte möjlighet i skolan att fixa naturkunskap 2 medan jag har naturkunskap 1b ja jag har läst att naturkunskap 1b är fysik 1 kemi 1 och biologi 1.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    särskild behörighet till tandteknikerprogrammet på de svenska universiteten består av godkända betyg i följande gymnasiala kurser: Matematik 2a eller 2b eller 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2. Du skriver om att du läser naturkunskap 1b och det är jättebra. Nästa kurs efter nk1b är nk2. Du måste läsa och få godkänt betyg i nästa/högre/överliggande kurs efter naturkunskap1 b, alltså kursen som heter naturkunskap 2. Nk2 är likastor kurs som nk1b, men det är nästa kurs, som är svårare än nk1b. Det är som del1 och del2 i en film som består av två delar: först läser man nk1b och sedan nk2.
    Du nämner fysik, kemi och biologi i din fråga men det gäller inte dig som läser på samhällsvetenskapsprogrammet, eftersom du läser inte kemi eller fysik inom din utbildning. Biologi kanske du kan läsa som valbara kurser men för att ersätta nk2-kursen måste man ha godkända betyg i alla tre kurser: fysik1a, kemi1 och biologi1. Det är lättare och går snabbare för dig att läsa nk2, som är en 100poängskurs som på komvux kan läsas på fem veckor om man läser på heltid (eller på halvtid på 10 veckor).
    Skulle du i stället läsa fysik1a och kemi1 samt biologi1 uppgår de kurserna, tillsammans, till 350 gymnasiala poäng och det tar 17.5 veckor på heltid att läsa de kurserna (alltså tar det längre tid men det får du göra om du vill).
    Fråga ännu en gång på din skola - inför årskurs 3, om möjlighet skulle finnas för dig att läsa naturkunskap 2. Om inte, får du komplettera efter gymnasiet.
    Kort svar på din fråga är, alltså - Nej. Naturkunskap 1b räcker inte om det är naturkunskap 2 som krävs; detta för att nk2 är nästa/högre/svårare kurs som man läser efter nk1b.

    Studie- och yrkesvägledare
    • N.N : Tyvärr det går inte att läsa naturkunskap 2 i min skolan för att vi har inte naturkunskap 2 ämne i skolan. I detta fall ska jag pausa ett år efter gymnasiet för att fixa naturkunskap2 eller hur?
    • Milla :

      Du kan läsa naturkunskap 2 på komvux på fem veckor (om du läser den kursen på heltid). Du ska i så fall kunna söka till vårterminens start (om tandteknikerutbildning skulle starta på våren). Du behöver inte "förlora" ett år... förhoppningsvis "förlorar" du endast en termin. Som det är nu (hösten 2023) så erbjuds endast höststart på tandteknikerutbildningar i Sverige men vi får hoppas att det blir en ändring på det och även vårstart kommer att erbjudas... men annars så, ja, tyvärr... du ska i så fall kunna söka endast till "året därpå" (du behöver bli behörig). En liten chans finns att någon av orterna öppnar för SEN ANMÄLAN och då kan man kanske hinna läsa nk2 så att man ska kunna komma in till hösten i alla fall.
      Tips! kolla med komvux i den kommunen där du är folkbokförd om du kan läsa en sommarkurs i nk2 (direkt när du är klar med gymnasiet).

    • N.N : Kan man ansöka till tandteknikerutbildning på vårterminens?
    • Milla : Som det är nu (september 2023) så hittade jag endast start på hösten. Du kan kontakta institutioner som erbjuder den utbildningen och fråga om de planerar öppna för start på våren. Utbildningsutbud förändras och fastställs i sin helhet till första dagen i anmälningsperioden; till vårterminen brukar anmälningsperioden starta den 15 september.
    Läs alla kommentarer