Nyfiken415

    Hej ! Jag är en tjej på 20 år som har som målsättning att så småningom plugga till läkare någonstans i Sverige. Jag har kikat runt lite på antagningspoängen som krävs för de olika studieorterna och är medveten om att mitt merit inte räcker för första intagning så därför tänker jag försöka kämpa för ett bra resultat på Högskoleprovet istället för att ha en större möjlighet att komma in. Av ren nyfikenhet undrar jag dock hur reservplatserna funkar. Min merit ligger just nu på 21,15 - skulle det räcka för någon intagning i andra hand?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    Reservantagningen funkar så att i fall någon som blev Antagen tackar Nej till sin plats, så erbjuds RESERV nr.1 i reservkön plats på utbildningen och RESERV nr.2 blir RESERV nr.1 efter det... och så vidare, så länge utbildningen kan ta in nya studerande efter utbildningens start. Det kan uppstå en situation då alla antagna behåller sina studieplatser och då kan ingen från RESERV att tas in, över huvudet taget. Ju högre meritvärde man har, desto större är chansen att bli antagen. Man kan också alltid hoppas att antal utbildningsplatser kan utökas och då kommer fler antas.
    Det du kan göra är att försöka höja ditt meritvärde så mycket du kan och söka till alla orter där utbildningen ges. Det är bra att du planerar för att göra högskoleprovet.
    Lycka till!

    Studie- och yrkesvägledare