Beslutsångest

    Hej! Jag är skoltrött från nian då jag jobbade för hårt för höga betyg (fick 330 merit). Jag har precis bytt från ekonomilinjen till naturbruk ridning då jag kände för mycket press på ekonomilinjen (det var svårt att komma in på det gymnasiet) Men samtidigt tappar jag här på naturbruk viktiga ämnen som jag skulle läst på ekonomilinjen. Vill i framtiden just nu bli ekonom och kommer behöva läsa ämnen på komvux efter gymnasiet om jag går naturbruk. Kan man byta från naturbruk ridning till ekonomilinjen efter att man gått något år på naturbrukslinjen? Jag förstår att man måste plugga upp ämnen på ekonomilinjen då men går det utan att gå om ettan? Om jag går ekonomi finns också möjligheten till distansundervisning ifall jag skulle bli alltför skoltrött. Det går inte på naturbrukslinjen. Vet inte vad jag ska göra. Tacksam för svar.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    Jag vill börja svara med att rekommendera att du pratar med kurator och med skolsköterska på din gymnasieskola; de kan rekommendera att du träffar skolläkare eller skolpsykolog; om de förmedlar den kontakten så råder jag dig använda dig av den möjligheten och tacka Ja. Det finns inga nackdelar i att ta hjälp av elevhälsoteamet. Personal som jobbar med elevhälsa har utbildning och erfarenhet av att hantera frågorna som liknar de frågor du tar upp här i forumet...
    Vidare till möjlighet att "hoppa mellan gymnasieprogram"... du skriver om att du är beredd att "plugga upp ämnen på ekonomilinjen då men går det utan att gå om ettan" men det handlar även om att lärare ska ha tid att ge dig handledning och sedan också "examinera" dig individuellt och det finns tyvärr inte tid för. Det är lärarbrist och lärare är överhopade med arbetsuppgifter "redan som det är nu" när de undervisar hela klasser; alltså, spelar det tyvärr ingen roll om en elev är beredd att bedriva självstudier och göra prövningar för att få betygen, för att en gymnasieelev får ej göra prövningar utanför sin egen skola där hen är inskriven och på sin egen skola får eleven göra prövningar endast i 2 fall: om hen läste en kurs och fick F eller om en kurs är inskriven i elevens individuella studieplan men undervisning i den kursen ej kan erbjudas och så måste det finnas en lärare som kan genomföra prövningen (annars så går det ju ändå inte).
    Om du är redan skoltrött av överansträngning så är det ju inte aktuellt att du ska planera för att läsa ikapp; bedriva självstudier och försöka få betygen på ngt sätt (utanför lärarledd undervisning).
    Att ta till sig kunskaper och få högre betyg är lättast om man läser en kurs med lärarledd undervisning. Att "ta igen", "läsa ikapp" eller bedriva självstudier på egen hand och försöka på ngt sätt få godkända betyg är stressigt och inte alltid det går, oavsett hur mycket man försöker.
    Så, att planera gå första året på NB och sedan år två och tre på EK, kommer tyvärr inte att gå. Jag blir oerhört förvånad om du skulle lyckas med det, för att det har (enligt vad jag vet) aldrig hänt förut.

    Studie- och yrkesvägledare