Fanny

    Hej! Jag ska i höst studera på en gymnasieskola där man läser 300p i programfördjupning samt 200p i individuellt val. Jag tänkte här ta tillfället i akt att läsa engelska 7, matematik 3B, matematik 4B samt eventuellt då också moderna språk 3. Har tidigare studerat på en skola där man enbart kunde välja matematik ELLER engelska t.ex. Jag undrar om alla dessa kurser kommer att kunna tillgodogöras som meritpoäng (har förstått att det är max 2.5p man kan få ihop) eller om bara t.ex en av dessa kurser kan räknas?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Fanny;
    hur meritpoängen räknas beror mycket på Vilken utbildning man söker till. T.ex vissa högskoleutbildningar (på privata högskolor) väljer att inte "befattas" med meritpoängen, över huvudet taget - t.ex HHS i Sthm och vissa utbildningar på Chalmers, tekniska högskola i Gbg. Så, om lärosätet ej accepterar meritpoängen, då kan man inte få några meritp. när man söker till den skolan. Utbildningar utomlands brukar inte acceptera "svenska meritpoäng" heller. Så, första "punkten" är om den utb.du söker till accepterar meritpoängen.

    Om den skola du söker till accepeter meritpoängen, då spelar det stor roll vilken Särskild behörighet som krävs. T.ex om utbildning du söker till kräver matte 4, får man meritpoäng för matte 5 och matte specialisering (och för matte 5 får man + 1.0 då, om matte 4 är kravet).
    Om utb.du söker till kräver moderna språk 3 för särskild behörighet, får man ej meritp.för mod.språk3, utan bara för högre kurser, t.ex mod.språk4 och 5.

    Eng7 krävs ej för särskild behörighet, därför ger godkänt betyg i eng7 + 1.0 i merit för dig med examensbevis - till samtliga svenska högskoleutb., som accepterar meritpoängen.
    För mod.språk 3 borde du få + 0.5 (om din högskoleutb. ej kräver den kursen).

    Söker du till en utb., där matte ej krävs för särskild behörighet, t.ex juristprogrammet eller utbildningar på konstfacket - då ger redan matte 2 + 0.5 i merit; och sedan matte 3 + 0.5 i merit. Men om din utb.kräver matte 2 för särskild behörighet, får du meritpoäng från matte 3 (och uppåt).

    ang.Matte
    på nivå 4 och högre upp - finns det endast Matematik 4, 5 eller specialisering (utan några "spår").

    Reglerna kring meritpoäng kan i framtiden ändras. Det finns diskussioner och förslag på stora ändringar, t.ex så att meritpoängen kan tas bort; ännu är inte ngt. beslut fattat. Förhoppningsvis, blir det i så fall en lång "övergångsperiod" så att de som idag (och tidigare) har tjänat ihop till sina meritpoäng, behåller de fördelarna - tillsvidare, men det kan jag bara hoppas på, ej kan garantera.
    Men, som tur är, så är det alltid bra att kunna mer språk och matte - oavsett vad man jobbar med eller vad man studerar till att bli.