Josephine

    Hej! Jag planerar att läsa Psykologi 1 och Psykiatri 1, för få ett högre meritvärde. Räknas alla kurser med som man kompletterar med på komvux? Och en fråga till, kan jag ta bort ämnen som jag har IG i och ersätta de med t.ex. Psykologi 1 istället? Eller måste ämnet ersättas av samma kurs? Tänker på Idrott & Hälsa.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    svar på dina frågor beror på Vilket dokument du har som du fick i slutet av din gymnasial utbildning? Vilket år gick du ut gymnasiet? Fick du examensbevis, studiebevis, slutbetyg eller samlat betygsdokument och från vilket år? Är det dokument från gymnasiet eller från komvux(vuxenutbildningen)?
    Jag frågar för att det är olika regler som gäller för olika typer av betygsdokument.
    Utan att veta svar på de frågorna (ovan) går inte ge svar. Om jag ska skriva ner alla regler som gäller alla de olika typer av dokument från olika år blir det flera km långt svar. :)

    Du kan boka tid med SYV på komvux, ta med dig alla de gymnasiala betyg du tidigare har fått och diskutera på vilket sätt du kan höja ditt meritvärde.

    • : Hej! Jag har ett slutbetyg och gick ut 2007, gymnasiet Handel & Administration. Jag vill läsa till sjuksköterska och har läst upp Eng 6, Naturkunskap 2, Sam 1b, Svenska 2 och 3. Matematik 2a ska jag läsa i vår. Tänkte nu läsa Psykologi 1 och Psykiatri 1.
    • Anna :

      För slutbetyg från gymnasiet före året 2010 gäller det som står på antagning.se/sv/dina-betyg/gymnasieskolan/slutbetyg-fore-2010 och vad gäller kompletteringar så står det: "Om du kompletterar med en ny kurs så får du bara använda den för att läsa in en behörighet du saknar, eller för att höja betyget i en kurs du redan har läst. Däremot får du inte räkna med en helt ny kurs i ditt meritvärde. Vill du höja ditt betyg i en kurs som du redan har läst måste du läsa en kurs som motsvarar den tidigare kursen."
      Tips! prata gärna med SYV på komvux, där du läser.

    • : Så då är det egentligen värdelöst att läsa Psykologi och Psykiatri för mig alltså?
    • Anna : Om du inte har de kurserna i ditt slutbetyg från gymnasiet kommer inte de betygen räknas in, men för Kunskap och kanske också för studiemedel (om du t.ex vill ha studiemedel från CSN och måste pga det uppnå viss volym i dina studier) så är det bra att läsa. Sedan, om du kommer in på ssk-programmet kommer du med mycket stor sannolikhet ha nytta av de kunskaper som du skaffar dig i kurserna i psykologi och psykiatri. ..Om du kommer skriva högskoleprovet är det bra med all tidigare utbidlning då HP testar "allmän kunskap" och ju mer man har studerat desto lättare är det att uppnå högre resultat på HP.
    • : Tack snälla för din hjälp! Jag ska kontakta SYV på komvux, men du gav mig svar på mina frågor snabbare just nu.
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer