Elev
    Hej! Jag läste på denna länk: https://www.uhr.se/syv/svenska-meriter-i-antagningen/slutbetyg-2010-och-framat/meritvardering/kompletteringar-for-att-hoja-meritvardet/

    Jag planerar att göra en prövning i franska 4 nu efter gymnasiet för att få Max antal meritpoäng. På den länkade hemsidan stod det såhär: ” Vid komplettering av meritpoängskurser räknas inte betygsvärdet med i jämförelsetalet. Bara själva meritpoängen läggs till.”

    Betyder detta att det inte spelar någon roll för mitt meritvärde vilket betyg jag får på min prövning i franska 4 bara jag för godkänt?
    Får jag meritpoänget men det är endast mitt jämförelsetal från gymnasiet + meritpoäng som räknas med i meritvärdet sen när jag söker in på universitetet?
    • Liselotte : Jag undrar varför just Prövning? Om du inte läste den kursen förut (eller om du fick F i den kursen förut) borde du kunna (eller i alla fall försöka) få plats på komvux. Det är nästan alltid lättare att få bättre kunskaper och också högre betyg om man läser kursen jämfört med att endast göra prövning. Att du behöver få så högt betyg som möjlighet förklarar jag i mitt svar, nedan. Hoppas det blir till hjälp.
    • Elev : Tack så jättemycket för svaret! Ja jag har examensbevis och inte slutbetyg. Nu fattar jag skillnaden :) Varför jag just ska göra en prövning är att jag inte får läsa franska 4 på komvux för min hemkommun. Jag har ansökt flertalet gånger och ansökan har blivit avslagen varje gång. Deras anledning är att franskan inte ger mig behörighet utan endast meritpoäng och kommunen prioriterar därför inte mig. Det är tydligen ”för lyxigt” att läsa en meritpoängskurs på komvux enligt dem.
    • Anna : Komvux har begränsade resurser, men du kan söka till varje ny antagningsomgång och du kan ha tur (pengarna i budgeten kan räcka även till dig...). I första hand måste komvux ge plats (köpa kurser) för de som inte har grundskolekompetens, detta för att grundskola är rättighet för folket (obligatorisk skolform). Du kan också funder på att göra högskoleprovet flera ggr.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Ebba!
    det är skillnad på Slutbetyg och Examensbevis. Jag gissar på att du har Examensbevis (om det stämmer att du är 20 år, kan du inte ha fått Slutbetyg). För att kunna ha ett Slutbetyg från gymnasiet måste man ha påbörjat läsa på gymnasiet året 2010 eller tidigare.
    Elever som började på gymnasiet året 2011 och alla som började senare läste eller läser mot Examensbevis och det är en annan uppsättning av reglerna kring examensbeviset.
    Det som gäller för dig med examensbevis läser du på antagning.se/sv/dina-betyg/gymnasieskolan/gymnasieexamen-2014-och-framat/sa-har-raknas-betygen/#kompletteringsbetyg och betygen i kurser som man kompletterar med (inklusive kurser som ger meritpoäng) räknas även in i ditt jämförelsetal. Det spelar alltså roll hur högt betyg du har på prövningen i franska 4. Ju högre betyget - desto högre höjningen.
    Höjningen kan bli mellan + 0.6 och + 1.4. Självaste meritpoängen får du för godkänt betyg (E eller högre) men sedan räknar man betyget också med i jämförelsetalet, så påverkan på meritvärdet kan bli mer eller mindre stor. Försök få så högt betyg du kan. Lycka till!

    Liselotte