Alexandra
    Hej

    Jag har läst både matte 1b och matte 1c eftersom jag tidigare hade läst på samhällsprogrammet men bytte första året till natur programmet. Jag har godkänt i både matte 1c och 1b. Kommer de matte 1b ingå i mina poäng? Jag behöver 100 poäng för att bli grundläggande behörig. Kan matte 1b räknas in i mina poäng då matte 1b även finns med i programbladen för NA programmet?
    • Anna : Läser du mot examensbevis - är det på gymnasiet eller på komvux?
    • Anna : Har du samma nivå på betygen i matte 1b och 1c, eller är ett av betygen högre?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alexandra!
    I examensbevis från gymnasiet och från komvux måste matematik 1a eller 1b eller 1c ingå. Endast en av de kurserna får ingå. Alltså kan inte både matte 1b och 1c ingå i ditt examensbevis. Om du har högre betyg i en av kurserna, då antar jag att det är det högre betyget som kommer ingå (borde ingå). Oavsett om examensbeviset är från naturvetenskapsprogrammet eller från ett annat program (vilket som program...) så kan vilken som kurs i matte 1 ingå. Exempel: om en elev bytt program och har t.ex betyget C i matte 1b och sedan läser matte 1c och får betyget D, då ingår kursen matte 1b med betyget C in i elevens examensbevis.
    Prata med SYV-en på din skola.