Kim
    Ska troligtvis ändra på mitt val för språk när min ansökan öppnas i april-maj så vill veta om kinesiska räknas som moderna språk då skolan erbjuder det?

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Kim,
    Moderna språk - är ett eget ämne med en egen kursplan på grundskole- och gymnasial nivå och det omfattar alla språk utom svenska, svenska som andraspråk, engelska, klassisk grekiska, latin och teckenspråk.
    Modersmål har en egen kursplan, som skiljer sig från kursplan för Moderna språk. Inom begreppet "språk" räknas annars både de moderna språken, modersmål och övriga språk (t.ex. latin, teckenspråk, klassisk grekiska) in.

    Det är viktigt att du får reda på i fall kinesiska erbjuds som Moderna språk eller som Modersmål. Det är möjligt att samma skola erbjuder både och. Det olika kursplaner och olika behörighet hos läraren. En och samma lärare kan också ha båda de behörigheter.
    Om skola erbjuder Moderna språk (kinesiska) och/eller Modersmål (kinesiska) - får du fråga på skolan.

    Bästa hälsningar
    Julia SYV
    • : Det är moderna språk, undrade bara om det var ett eget ämne eller en del av moderna språk :)
    • Milla : Vi hoppas du är nöjd med vårt svar och önskar dig stort lycka till med dina studier! Mvh Milla SYV