Cutegirl123456

    Hej. Jag ska läsa spanska 3 på komvux för att få extra meritpoäng till den utbildning jag vill söka. Men jag undrar om själva betyget jag får i kursen kommer räknas in i mitt jämförelsetal? Eller om endast de extra meritpoängen räknas. Eller behöver jag "byta ut" något betyg från min gymnasieexamen mot spanska 3 för att inte överstiga 2500 poäng för att kunna få de extra meritpoängen? Undrar detta med tanke på att jag försöker lista ut hur bra betyg jag behöver satsa på att få i spanska 3 eftersom jag inte vill att det sänker mitt jämförelsetal.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej! Du vinner på att ha så högt betyg som möjligt i spanska 3, eftersom det betyget kommer räknas in i ditt jämförelsetal. Ett jämförelsetal = snittet av alla betyg som räknas in.
    De betygen som räknas in i ett jämförelsetal är alla betygen från ditt examensbevis, förutom gymnasiearbete, plus av de nya betygen *** de betygen som krävs för särskild behörighet och de som ger meritpoäng.
    *** Med "de nya betygen" menas de som inte ingår i ditt examensbevis.
     Satsa därför på så högt betyg som möjligt och lycka till!
    P.S: att det skulle finnas någon gräns på hur många poäng som bidrar till jämförelsetalet är felaktigt. Det finns ingen siffra som skulle vara "max" eller "taket" på hur många betyg som räknas in i personens jämförelsetal/meritvärde. Det finns exempel på att väldigt många poäng - långt över 3.000 poäng som alla räknas in. I ditt fall kommer betyget i Spanska 3 (om du får E eller högre) räknas in, så försök få högt betyg! Skulle du få F i spanska 3 kommer det inte påverka, så det är ingen fara på så sätt...
    Du kan inte försämra dina chanser att komma in på universitetet genom att läsa på komvux. Antingen förbättrar du din chans eller så blir det ingen ändring mot som det var tidigare (innan du började läsa på komvux).

    Studie- och yrkesvägledare