Daniel

    Hej , Jag läser teknisk basår på KTH och undrar om dem kurserna som jag läser räknas in som behörighet till andra tex till ekonomi programmen, eller är dem dvs låsta till enbart ingenjörsprogrammen? För jag har inte läst exempelvis matematik 3 och gör det nu på teknisk basår och därför undrar jag om jag kan uttnytja den kursen som jag läser på teknik basår till att söka till ekonomi programmen.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Daniel,
    du behöver kontakta antagningsgruppen på det lärosäte dit du vill söka och fråga där. Saken är den att "matematik 3" inom de tekniska basåren "kan se olika ut" - man läser "på ett ungefär" matte 3, men inte exakt just Matematik 3c, t.ex ... och innehåll i "matte 3" på olika tekniska basår kan variera... därför kan inte vi på fråga syv ge svar på den frågan.

    tips!
    du kan försöka hitta var du kan göra Prövning i matte 3b. Då blir det inga frågor kring om du är behörig eller inte - till Ekonomiprogrammen på högskolenivå; fördelar är också fler: just b-spår är inriktat på ekonomi (medan c-mattespår är mer inriktat på naturvetenskap); många tycker det är lättare att få högre betyg i b-spåret. Får du högt betyg, helst A, på prövningen i matte 3b och om du annars har lägre Jämförelsetal än 20.0 - då höjer du också ditt meritvärde inför ansökan till högskoleutbildning.
    Prövningsbetyget är precis lika mycket värt som betyget du får i en vanlig kurs, som du läser. Prövningsavgift är på 500kr. Det kan dock vara svårt att hitta var man kan göra prövningen.
    ****
    Ännu ett tips! Sök till komvux i din*** kommun - kvällskurs i matte 3b eller flex-distans. Om du får plats på en komvux-kursen så slipper du leta var du kan göra prövningen och slipper prövningsavgiften + det är ofta lättare att få högre betyg om man läser en kurs (i stället för att göra prövning i den).
    Får du det godkända betyget i en gymnasial kurs Matte 3b (eller 3c) genom prövningen eller i slutet av en komvux-kurs blir du behörig till alla de olika programmen som kräver matte 3, bl.a fastighetsmäklarprogrammet och diverse ekonomiprogram, t.ex Civilekonomprogrammet. Och ännu en fördel i detta är att: - i fall du sedan söker till en högskoleutbildning som Inte kräver matte 3, får du + 0.5 i meritpoäng för matte 3.
    ____
    *** med "din" kommun menar jag där du är Folkbokförd; kallas också ofta för "hemkommunen".