Waseem
    Hej,
    Jag har 400 poäng kvar tills jag får en högskoleförberedande examen (Natur/teknik). Jag funderar om att läsa eller göra en prövning i Engelska 7 kursen för att kunna få ett meritpoäng. Jag ville fråga om man gör prövning i Engelska 7 kursen för att få ett meritpoäng efter man får examen, räknas det nya meritvärdet (alltså meritvärdet plus ett meritpoäng från prövningen) fortfarande med BI (betygsgrupp 1 som är utan komplettering)? Eller räknas det nya meritvärdet med BII (betygsgrupp 2 som är med komplettering)?

    Tack på förhand!
    Mvh/ Wassem

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Waseem!
    de betygen du skaffar dig efter det att du får ut examensbevis blir Kompletteringar. Om du genom en komplettering höjer ditt meritvärde, prövas du med det nya, högre, meritvärde i BII, kompletteringsgruppen.
    Varför vill du inte inkludera engelska 7 inom 2400poäng som ingår i examensbeviset från komvux? Varför vill du göra prövning i eng7 efter examen från komvux? Läs engelska 7 innan du får ut examensbevis och få in den kursen in i ditt examensbevis - är mitt råd till dig.