Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    svar på din fråga beror på ett Datum då prövningsbetyget sätts. Om datum för prövningsbetyget ligger innan datumet för utfärdandet av examensbeviset, då är det inte en komplettering. Men om prövningen görs efter det att eleven fick sitt examensbevis då är prövningsbetyget en komplettering.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Liker : Innebär det att gymnasieelever (i åk 1/2) kan genomföra prövningar på tidigare kurser under sommaren för att höja sig? T.ex om jag som går i åk 2 vill höja ett svenska 1 betyg?
    • Milla : Nej, det gör det inte. Så länge en elev inte är utskriven från gymnasiet får hen göra prövningar endast på sin egen skola och endast i två fall: om hen fick F i en kurs eller om undervisning i en obligatorisk kurs ej kunde erbjudas.