AddiPaddi123
    Hej!:)

    Jag håller på att göra prövningar i kemi 2, biologi 2, fysik 2 och matematik 4 (för att få behörighet till läkarprogrammet) eftersom jag gick ekonomilinjen på gymnasiet. Gör alltså de istället för basår. Vad jag undrar är kommer betygen jag får på prövningarna räknas in i mitt betygssnitt eller merit eller vad de heter? Spelar de någon roll om jag får E eller A sålänge det inte är F och är då godkänt? Har ju tidigare ej gjort dessa ämnen så har redan 2500 poäng från gymnasiet , så läser alltså till dessa ämnen. Tack!:)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag undrar varför du inte söker läsa kurserna kemi 2, biologi 2, fysik 2 och matematik 4 på komvux (eller inom basåret på en folkhögskola eller ett universitet)? Du vinner på att få höga betyg, så höga som möjligt; detta eftersom de kurserna krävs för särskild behörighet till läkarprogrammet och betygen i de kurserna kommer därför räknas in i ditt jämförelsetal och på så sätt påverka ditt meritvärde. Skillnaden i att få E eller A i vardera av kurserna, kemi 2, biologi 2, fysik 2 och matematik 4, är cirka "plus-minus" 0.4.
    Det högsta meritvärde man kan få är 22.5; det får man om man har alla betygen A (som ger jämförelsetal på 20.0) + maximalt antal meritpoäng/extrapoäng (2.5). Det är fyra 100-poängskurser du behöver betygen i och skillnad i ditt jämförelsetal om du får E i alla fyra kurser eller A i alla fyra kurser blir "plus-minus" cirka 1.6 (vilket är ganska mycket, stor skillnad, alltså på att ha meritvärde som är 1.6 högre eller lägre).
    Det är allt som oftast lättare att få högre betyg om man läser kurserna (jämfört med att man endast gör prövning utan att ha läst kursen "i skolan".
    Mitt förslag är därför att du söker läsa kurserna på komvux eller på en folkhögskola, men givetvis är det upp till dig, om du vill göra prövningar i stället. Försök i vilket fall få så höga betyg som möjligt.

    Studie- och yrkesvägledare
    • AddiPaddi123 : Hej, jag ska göra prövningar denna termin då jag så gärna vill börja nu i höst. Glömde söka till basår nu till vårterminen 2024, och antar att det är försent och "hopplöst" nu, eller har jag fel? Är det något jag kan göra för att kunna göra de nu? Komvux betygen räknas väl in i meriten, så vill helst göra basår eller folkhögskola som inte räknas in? har du några tips, önskar de gärna!! Tack!
    • Milla :

      Prövningsbetygen kommer räknas in i meritvärdet, så du vinner på det sättet inte ngt., jämfört med att läsa kurserna på komvux. Det är nästan alltid lättare att få högre betyg om man läser/studerar kurserna men det är du som bestämmer. Vill du göra prövningar och hittar var du kan anmäla dig, så är det upp till dig, så klart men glöm inte att betyg du får på prövningar (i de kurser som krävs för särskild behörighet) kommer räknas in i ditt meritvärde. Basåren på universiteten brukar starta endast på hösten, alltså blir ansökningsperiod från 15 mars till 15 april 2024 till kursstart i augusti-september 2024. Vad gäller folkhögskolorna så får man ta och titta på det... varje folkhögskola gör sin egen antagning. Jag har dock mycket svårt att tro att nu, i slutet av januari att det skulle vara möjligt att påbörja ett basår på en folkhögskola. Det som är rimligt är att du söker under våren till start på hösten. Men du får gärna kika på www.folkhogskola.nu om du hittar ngt basår eller bastermin som har ledig plats och kontakta i så fall den folkhögskola där du vill läsa. Lycka till!

    • AddiPaddi123 : Okej tack!:) Bara undrar också om jag kan börja komvux nu på vårterminen, om ja, var söker man någonstans, är det vuxenutbildning Stockholm stad, eller hur funkar de? Måste de va i ens folkbokförda kommun? Tack!
    • Milla : gymnasiala kurser söker man på komvux i den kommunen där man är folkbokförd. Andra kommuner kommer inte anta dig på grund av att de inte har råd... det är din "hemkommun" (där du är folkbokförd) som får resurser från staten för att ge dig undervisning på gymnasial nivå. Komvux är förkortning för KOMmunal VUXenutbildning, så det kan i vissa kommuner kallas för "vux" (vuxenutbildningen). På kommunens egen webbplats brukar man ganska lätt hitta information om komvux eller vuxenutbildningen (vux) annars ringer man till kommunens växel och ber om att få bli kopplad till komvux. Hur ofta kurserna börjar är olika i olika kommuner.
    Läs alla kommentarer