Anoni
    Hej!

    Som jag förstår det som om man har fullständiga betyg från gymnasiet så går det inte att påverka det snittet, men kommer underkända betyg från komvux räknas med i det andra snittet, ''kompletteringsgruppen''?

    Och lite mer frågor - vilken urvalsgrupp hamnar man i om man a) väljer att lägga till kurser från komvux b) pluggar upp redan lästa kurser från gymnasiet? c) om man skrivit hp, har fullständiga betyg från gymnasiet OCH har pluggat upp/till kurser, är man då med och konkurrerar i alla grupper?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Anica,
    sökande till svenska högskole/universitetsutbildningar kan konkurrera i flera olika urvalsgrupper samtidigt. Är man behörig utan kompletteringar, prövas man i BI. Om man genom komplettering högt sitt meritvärde, prövas man i så fall (samtidigt) även i BII, kompletteringsgruppen (med det högre meritvärde).
    Om man har resultat från högskoleprovet, prövas man i HP-urvalet.
    Man kan också samtidigt ha omdöme från en folkhögskola och så prövas man även i BF-urvalet.
    Vissa utbildningar öppnar ibland för AU, alternativt urval och då kan man samtidigt som man prövas i alla de ovan nämnda urvalsgrupper prövas även i AU-urvalet.
    Som jag nämnt ovan, för att prövas i BII, kompletteringsgruppen (om man redan innan kompletteringar är behörig), måste man höja sitt meritvärde. Icke-godkända betyg höjer inte meritvärde, så de kommer inte räknas in om du redan innan du läst de kurserna är behörig.

    • Anoni : Tack så mycket! ”Icke-godkända betyg höjer inte meritvärde”, kan icke godkända kurser från komvux som jag inte läst tidigare dra ned meritvärdet då i BII?
    • Mikael : De betygen kommer inte påverka ditt meritvärde. I BII KOMMER DU PRÖVAS ENDAST om du genom en komplettering höjer ditt meritvärde (under förutsättning att du redan innan komplettering var behörig).