Askin
    Det jag lärt mig är att utökade kurser inte ska räknas med i betyget - oavsett om de höjer eller sänker betyget. Det jag undrar är dock om den utökade kursen innehåller meritpoäng, räknas den då med i snittbetyget eller räknas bara meripoängen med?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, du får alltid tillgodoräkna dig meritpoängen vare sig en kurs ligger som utökad eller inte så länge den är godkänd. En utökad kurs räknas dock alltid med i betyget om den ligger som ett krav på sökt utbildning. Om den inte gör det så räknas den inte in i betyget. /Lena, Syv