Mohsl

    Hej! Jag är mammaledig nu och har sökt någon distans kurs hos komvux i min hemkommun, men studievägledaren har nekat min ansökan p.g.a att de erbjuder samma kurs på plats, hon sa till mig att jag måste lämna mitt barn på förskolan och kommer till kursen på plats. Fast jag vill inte avbryta min föräldraledighet, utan jag vill kunna ta hand om mitt barn på dagen och studerar på kvällen istället. Har jag inte rätt enligt lagen för detta ?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    komvux erbjuder (eller kan erbjuda) studier i olika former, t.ex "kväll" - då är det lärarledd undervisning på skolan på kvällstid (ofta från kl.17 eller senare, t.ex kl.17.30 eller 18.00 och kvällskurserna brukar ges mån-tors, ej på fredag kväll eller under helger). Det är alltså skillnad mellan kvällskurs och distanskurs. Jag undrar om din kommun erbjuder den kursen du vill läsa - på distans. Eller om den kursen erbjuds i komvux i din kommun endast bundet/på plats, på skolan. Om distans i den kursen erbjuds, då förstår jag inte varför du skulle bli nekad att läsa på distans. Men om det är en bunden (på plats) kurs och du vill att skolan gör om den - just för dig - som distans, då kommer du få Nej på den frågan. Detta för att komvux måste inte göra om kurser till distans och all undervisning på högre nivå än grundskola ges i "mån av möjlighet", alltså ges om möjlighet fins (om pengarna finns kvar för att köpa utbildningsplats, om lärare finns - det är ju tyvärr lärarbrist - och om övrigt stämmer). Att läsa på högre nivå än grundskola är, tyvärr, inte en absolut rättighet.
    Du kan ringa till skolverket och höra vad de säger om saken, ring 08-52733200.
    Du får gärna återkomma och berätta vilket svar du fick från skolverket.

    Studie- och yrkesvägledare