Anton
    Spelar det någon roll i vilken ordning man sätter sina gymnasieval, om två tänka skolor/linjer är lika intressanta, kan då rangordningen minska eller öka chanserna för att man ex. kan komma in på ett val som står som nr 2 - om man också kommer in på val nr 1

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Det funkar så att i fall du blir Antagen till val nummer ett, så tar man bort alla andra lägre prioriterade alternativ - i det definitiva/slutgiltiga antagningen, - på så sätt spelar det stor roll i vilken ordning du "tar" skolorna eller programmen på samma skola. Om du redan nu vet att du gillar ett av alternativen lite mer, sätt den som ditt första - då behöver du sedan inte ändra under Omvalsperioden /men du kan ändra under omval/nyval i fall du kommer på andra tankar/.

    Du kommer inte kunna bli antagen på två olika utbildningar och välja sen /tyvärr/, utan ditt antagningsbesked - om du bara har 2 alternativ kan se ut på ngt av följande sätt:

    exempel1

    1) alternativ 1 - ANTAGEN

    2) alternativ 2 - Prövas ej

    exempel2

    1) alternativ 1 - Reserv

    2) alternativ 2 - ANTAGEN

    exempel3

    1)alternativ 1 - Reserv

    2)alternativ 2 - Reserv

    ...i exemplet 3 får du ingen plats, utan kanske kommer in från Reserv  på ett eller på båda dina alternativ - men om du inte gör det, har du ingen plats.

    Därför rekommenderar vi att söka flera alternativ - minst fem stycken, kanske t o m fler.

    Hälsningar

    Mikael SYV