Anonym
    Hej!
    Om man läser receptarieprogrammet och sedan bestämmer sig för att läsa apotekarprogrammet, hur går det till då? Söker man med sitt meritvärde från gymnasiet eller är det med högskolepoäng? Behöver man vara behörig till apotekarprogrammet om man ska läsa det efter receptarieprogrammet? Samt hur stor är konkurrensen idag för att komma in på den 2-åroga mastersprogrammet?
    Mvh

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    det är "olika saker":
    - att med receptarieexamen söka till masterprogrammet i farmací
    och
    - att söka till apotekarprogrammet (även om man sedan innan har en annan högskoleutbildning, t.ex receptarieexamen).
    ****
    Om du söker till masterprogrammet i farmací som förhoppningsvis kommer att finnas även om några år (vilket inte kan garanteras på förhand, utbildningsutbud förändras)... som det är nu så behöver man ha examen från receptarieprogrammet men sedan konkurrerar man med det totala antalet högskolepoäng. Och enligt vad jag vet så brukar man kunna komma in om man har läst ännu cirka 3 terminer på heltid, utöver receptarieprogrammet. Receptarieprogrammet ger 180 högskolepoäng. Gräns på att komma in på master i farmací brukar ligga på 270 hp, alltså kan det bli så att du efter receptarieprogrammet (eller samtidigt med receptarieprogrammet) kommer behöva läsa ännu några fler terminer för att samla på dig tillräckligt antal högskolepoäng.
    ***
    Om du söker till Apotekarprogrammet som är ett 5-årigt högskoleprogram, då konkurrerar du i betygsgrupper med ditt meritvärde (uträknat på gymnasiala betyg) och i HP-urvalet med resultat från högskoleprovet. Att du har sedan innan haft receptarieexamen kommer tyvärr inte spela någon roll, men om du kommer in (på ett "vanligt sätt") in på apotekarprogrammet kan du då ansöka om Tillgodoräknande av tidigare utbildning och borde i så fall få svar att du kan hoppa över vissa delar i apotekarprogrammet och bli klar tidigare än den tiden som programmet, normalt sett, tar att läsa.

    Studie- och yrkesvägledare