AlvaS

    Hej, Jag har tänkt söka till Redovisningsekonom och undrar om det räcker att ha grundläggande behörighet samt att man enbart har E i Matematik 1a, 2a samt i Svenska 2 och Svenska 3? Blir det svårt att komma in? Är utbildningen svår? Har inte studerat på flera år senast var 2017. Är det hård konkurrens YH-Utbildning? Tack för svar!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Jag tror du undrar över den här YHutb.: utbildning/sky-stiftelsen-yrkeshogskolan-sverige/redovisningsekonom -- enligt de uppgifter jag har tillgång till så är det en ny utbildning (den utbildningen verkar inte ha funnits, i alla fall inte i Örebro, förut). Om det stämmer och det blir en Ny utbildning med första starten hösten 2024, då finns det ingen statistik på hur många sökande det funnits per studieplats och vilka meriter som gav plats på utbildningen. Vad jag kan se så blir sista dag för ansökan den 19 maj 2024. Det är först efter det som man skulle kunna se hur många som sökte och vilka meriter de har (dock brukar man också kunna komplettera sin ansökan med fler meriter, t.ex examensbevis från gymnasiet) i några veckor efter sista ansökningsdagen. T.ex får avgångseleverna från gymnasiet sina examensbevis i mitten av juni och kan först efter det komplettera sin ansökan, så fram till midsommar kan man inte säga så mycket, över huvudet taget (jag menar kring hur många behöriga sökande det finns och vilka meriter de har).
    Så, mitt råd är att du gör ansökan. Fundera också på att söka (samtidigt) även till andra, liknande, utbildningar. du förlorar inget på att söka till många utbildningar på en och samma gång.
    Vad gäller matematiken, så är det inte fel att repetera och läsa mer matte (så mycket som möjligt) - för självstudier rekommenderar vi www.matteboken.se och du kan också se om du vill/kan läsa matematik 3b på komvux under våren (på heltid kan man läsa den kursen på fem veckor; på halvtid - på 10 veckor). Att du har fått godkänt betyg i matte 3b eller har pågående undervisning i den kursen är ett Stort Plus när du söker till en yrkeshögskoleutbildning och eftersom Redovisningsekonomer sysslar väldigt mycket med siffror så är mattekunskaperna mycket viktiga.
    Kika gärna på framtid.se/yrke/redovisningsekonom
    Tips om andra utbildningar som kan bli av intresse för dig! Nedan finner du snabblänkar till utbildningar som är på distans: tänk på att du kan (samtidigt) söka till många olika yrkeshögskoleutbildningar och du kan bli antagen till flera av dem samtidigt och i så fall väljer du sedan vilken utbildning du tackar Ja till...
    yhguiden.se/utbildning/akademi-bastad-yrkeshogskola/operativ-ledare-specialisering-revenue-management
    yhguiden.se/utbildning/naringslivsakademin/kommunikativ-redovisningsekonom
    yhguiden.se/utbildning/naringslivsakademin/inkopare-hallbarhetskompetens
    yhguiden.se/utbildning/hermods-yrkeshogskola/technical-account-manager
    yhguiden.se/utbildning/affarshogskolan/lonekonsult-med-digital-kompetens
    yhguiden.se/utbildning/salj-marknadshogskolan/key-account-manager
    yhguiden.se/utbildning/affarshogskolan/inkoepare-upphandlare
    yhguiden.se/utbildning/teknikhogskolan/green-logistics-management
    yhguiden.se/utbildning/hermods-yrkeshogskola/account-manager-hallbar-forsaljning

    Studie- och yrkesvägledare