I

    Hej Jag har ingen grundläggande behörighet eller gymnasieexamen men jag har arbetserfarenhet så jag undrar kan jag söka till en yrkesutbildning med reell kompetens fast man saknar grundläggande behörighet och gymnasieexamen. ?

    • Milla : Vilken utbildning menar du när du skriver "yrkesutbildning"?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej I,
    med "yrkesutbildning" kan man mena många olika utbildningar - är det utbildning på komvux, på en yrkeshögskola eller på högskolenivå: högskola/universitet som du är intresserad av? Just Söka kan man ju vilken utbildning som helst, finns inga förbud mot det, men det är då en fråga om man kan bli antagen, och för att svara på den måste man veta vad du menar med "yrkesutbildning" och vilken utbildningsbakgrund du har (har du läst på högre nivå än grundskola och i så fall när och vad läste du? har du några betyg i gymnasiala kurser?).

    Studie- och yrkesvägledare

    Hejsan,
    yrkeshögskola får göra egna bedömningar och kan i vissa fall även ta in obehöriga. Om du har arbetslivserfarenhet och andra meriter, t.ex självstudier, praktik mm. skicka in uppgifter om allt detta. Bifoga alla dina betyg som du fick efter det att du gick ut grundskolan.

    Utbildning/tuc-yrkeshogskola/soleltekniker-tuc-distans har sista ansökningsdag idag, 3 maj 2021.

    • I : Soleltekniker en utbildning på yrkeshögskola
    • Milla : Då är det den här utbildningen - https://www.yhguiden.se/utbildning/tuc-yrkeshogskola/soleltekniker-tuc-jonkoping som du är intresserad av?
    • I : det stämmer
    • Milla : Jag har nu svarat att du är välkommen att söka. Det kommer finnas möjlighet att göra prov, bl.a i svenska, engelska och matematik (för de som inte har gymnasiala betyg i de kurserna).
    • I : när kan jag göra provet ?
    • Milla :

      Du får besked från antagningsgruppen på TUC Yrkeshögskola om det, men först måste du göra ansökan och sista dag är idag, den 3 maj 2021. Beroende på hur många som söker och vilka meriter de sökande har, kommer antagningsgruppen välja de sökande som kommer att kallas till provet/prover. Så här är det: det finns endast 25 studieplatser på den utbildningen som du är intresserad av och utbildningen är på Distans, därför söker folk från hela Sverige. I o f s sker fysiska träffar på skolan, men det är endast upp till 3 ggr per termin, inte ofta som man behöver komma till skolan. Distansutbildningar brukar ha många fler sökande än bundna utbildningar. Med endast 25 platser och sökande från hela Sverige, lär det bli tuff konkurrens om varje plats. Men du bör absolut söka om du är intresserad. Sedan, om du blir en av de som får erbjudande att göra provet, kan inte ja säga - det blir upp till antagningsgruppen.

    Läs alla kommentarer