Elev

    Hej, jag har de senaste åren gått ett CIVING program på Uppsala Universitet men inte avslutat det. Jag vill testa på ett annat program och har därför ansökt till Stockholm Universitet. Jag kom in, har registrerat mig och ska dyka upp vid upprop. Behöver jag säga upp mig på Uppsala? Eller kan jag fortfarande vara registrerad där?

    Planen är att jag någon gång i livet kanske bestämmer mig för att bli klar med programmet i UU och inte vill ansöka på nytt. Däremot prioriterar jag stockholms utbildningen som mest just nu. Tack!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    kontakta personal på den institutionen på Uppsala universitet där du läste ditt program t o m förra terminen och förklara din situation. Jag tror du får råd av dem att ansöka om Studieuppehåll med bibehållen studieplats. Det är dock inte säkert att den ansökan blir beviljad. Men om den blir beviljad då kan du återkomma till ditt gamla program inom den tiden för vilken platsgaranti på programmets senare del blir, för dig, beviljad. Att "någon gång i framtiden" vilja (eventuellt) avsluta ett tidigare avbrottat program kan ev.bli möjligt - om det programmet finns kvar + om kursinnehåll inte har förändrats för mycket + om det kommer då att finnas ledig plats i programmets senare del... vilket på förhand ingen riktigt vet någonting om. Hela programmet kan "försvinna" eller förändras jättemycket under tiden du är borta från det programmet, och då blir det inte möjligt att hoppa in i senare del av det och läsa mot examen. En annan orsak kan vara att det inte finns någon ledig plats i senare del av programmet. Tredje orsak kan bli att det uppstår konkurrens (flera personer aspirerar på att komma in och du kan förlora i konkurrensen om de lediga platser som eventuell kommer att finnas).
    Det jag vill avråda dig ifrån att du inte bara "ghost-ar" ditt gamla program... för då lär du bli avskriven men det är absolut inte bra (inte bra för någon: ansvariga på utbildningen kommer lägga tid på att "leta efter dig", ingen annan kan komma in i senare del av programmet nu till hösten (för att du "sitter på din plats" ju...) + för dig finns inga fördelar i att bli avskriven på grund av frånvaro... Så, jag tycker du bör kontakta personal på din gamla utbildning eller se om du hittar info på lärosätets webb om hur du ansöker om Studieuppehåll med platsgaranti.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Studie- och yrkesvägledare
    • Elev : Hej igen, tack för svar! Vet du om det är möjligt att studera första terminen innan jag bestämmer mig för att göra avbrott på UU, och stanna kvar i SU?
    • Milla : Klarar du studierna på båda programmen? Jag menar bl.a schema-mässigt (tänk på schemat-krockar)...? Det har också hänt förut att lärosätena har ibland haft synpunkter på att den studerande försöker läsa två heltidsutbildningar samtidigt och "tvingat" den studerande att välja... Vi på FRåGA SYV jobbar inte med den typen av frågor (administration kring inskrivning och avhopp) - jag bara känner till att några studerande på olika lärosäten har berättat att det blev "problem" för dem när de försökte läsa två heltidsutbildningar som går på dagtid på samma gång...