Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    gäller din fråga byte av gymnasieskola, alltså de elever som är inskrivna i en gymnasieskola men vill börja läsa på en Annan gymnasieskola i stället? I så fall måste man tänka på att eleverna kanske läser på en kommunal eller på en fristående gymnasieskola idag (eller i alla fall är inskrivna i en sådan gymnasieskola); det finns också några gymnasieskolor som är "internationella" och som kanske inte är varken sig kommunala eller "fristående i vanlig mening" och så finns det också gymnasieskolor (ofta är det Naturbruksgymnasier) som är "regionala" (drivs av regioner, inte av kommuner men inte heller är fristående).
    Nu har vi här på FRåGA SYV inte någon detaljerad kunskap i just kring "inskrivning" av elever in i gymnasieskolorna men jag tycker att man absolut ska höra med den gymnasieskola där eleven är inskriven idag, innan byte av skolan. Min uppfattning är den att eleven först bör avskrivas från sin "gamla" gymnasieskola och efter det skrivas in i den nya gymnasieskolan (detta för att en elev inte kan bli inskriven i fler än en gymnasieskola "åt gången" eller samtidigt).
    Du får annars gärna fråga personal på gymnasieantagningskanslierna som bör kunna antingen direkt svara på din fråga eller hänvisa dig rätt med din fråga. Det kan vara viktigt att kunna uppge exakt från vilken skola eleven ska skrivas ut och till vilken skola hen ska skrivas in.

    Studie- och yrkesvägledare