ha123

    Hej! Jag är en kvinna som inte bodde här i en lång period. Jag har SAS/grund, däremot har jag 180 högskolepoäng, då hade jag en kandidatexamen från mitt hemland. Min fråga är om hur jag kan utnyttja allting och studera något som kan tillåta mig att studera vidare i högskola exempelvis.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om jag förstår dig rätt så har du, vad gäller svenska språket, godkänt betyg i SAS-grund, alltså grundskolesvenska (svenska som andraspråk). Om den utbildning på eftergymnasiala nivå som du vill läsa ges på svenska (undervisningsspråk svenska, vilket gäller de allra flesta utbildningar i Sverige) då behöver du skaffa dig godkänt betyg i SAS 3 (tredje kurs i svenska som andraspråk på gymnasienivå). Du läser först SAS 1, sedan SAS 2 och sedan SAS 3. Varje av de tre kurserna är på 100 gymnasiala poäng och kan läsas på heltid på fem veckor; alltså alla tre kurser kan läsas (som kortast) på 15 veckor.
    Rekommendationen är dock att läsa de kurserna på deltid, för att ha tillräckligt med tid att "smälta" kunskaperna och inte bara uppnå godkända betyg, utan även skaffa sig riktigt ordentliga kunskaper i svenska språket. Du söker läsa på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.
    Jag rekommenderar att du söker läsa SAS 1, och sedan 2 och sedan 3 på deltid, som snabbast på halvtid (50% av studietakt) och om du kan jobba vid sidan av studierna eller studera andra kurser/ämnen t.ex samhällskunskap, historia eller andra ämnen så är det jättebra. Eftersom undervisning i de flesta ämnen bedrivs på svenska så tränar du svenska språket och lär dig mer inom svenska språket även om du läser t.ex historia eller samhällskunskap, geografi, filosofi, psykologi eller andra ämnen.
    Se vad komvux i din kommun har i sitt utbud. Du kan också boka tid med SYV på komvux i "din kommun". Med "din kommun" menar jag den kommun där du är folkbokförd.
    En annan väg kan vara att hitta en eftergymnasial utbildning som ges helt på engelska och i så fall behöver du, för behörighet, inte lära dig mer svenska men det blir svårt att bo och jobba i Sverige om man ej kan svenska ganska bra. Och utbud av utbildningar som i Sverige ges på andra språk än svenska är ganska begränsat; och dessutom måste du i så fall ha mycket goda kunskaper i det språket på vilket utbildning kommer att ges och även för övrigt vara behörig till den utbildningen + även komma in på den (genom en konkurrens).
    Du kan se listan på program på universitetsnivå - i Sverige- där undervisningsspråk är engelska, på:
    studera.nu/jamfor-utbildning/?undervisningsspråk-eng-program
    Det finns också några få Yrkeshögskoleutbildningar som ges på engelska, se utbildningar på skolan som heter Hyper Island:
    yhguiden.se/anordnare/hyper-island

    Studie- och yrkesvägledare