Hej! Jag läser mycket om bristen på behöriga ämneslärare till högstadiet, men jag har svårt att få ihop arbetsmarknadens behov av lärare i vissa specifika ämnen med högskolorna/universitetens utbud på kurser att bli behörig i inom ramen för de de olika ämneslärarprogrammen, här med fokus på åk 7-9. Jag vill gärna läsa till ämneslärare 7-9, i de ämnen som jag tycker om, men skulle också gärna jobba mot åk 4-6 i framtiden då jag har förstått att jag blir behörig även i dessa åldrar med en 7-9 utb... Jag väljer dock bort 4-6 utbildningen eftersom den har en låst ämneskombination med sv, eng och ma (+ valbara ämnen som ex so/no/tk osv). Medan jag inom 7-9 kan välja ämneskombination baserat på personliga preferenser till viss del men ändå få samma åldersbehörighet.. Mitt stora huvudbry nu är att komma fram till vilka ämnen jag ska söka. Det som stör mig mest är att utbildningsalternativen skiljer sig markant från vad arbetsmarknaden efterlyser. Ex.. så efterlyses det en del lärare som helst ska vara behöriga i alla 4 So-ämnena och SV för 7-9. Men så som dagens utbildning ser ut är det inte möjligt att läsa så många ämnen (alla fem?) och bli behörig inom ramen för ämneslärarprogrammet på 4 år. Man kan dock söka tre ämnen ex religionskunskap, historia och geografi ELLER svenska och samhällskunskap. - men alltså inte alla fem ämnena. Detta känns som ett oroväckande moment inför kommande yrkesliv och det känns också svårt att veta hur man ska tänka när man söker in till lärarprogrammet. Hur ska jag tänka när jag nu ska söka in till ämneslärarprogrammet 7-9? När jag väljer att satsa på 4 år av högskolestudier ändå vill jag ju läsa en utbildning som ger mig möjlighet till jobb i framtiden ... Mitt eget favoritämne och största intresse är religionskunskap. Men hur hade ni rått mig att tänka kring val av ämneskombination för att öka mina chanser att få jobb efter avslutade studier? Ämneskombination med religionskunskap som första eller andra ämne? Eller att välja bort religionskunskap helt, och satsa på något annat ämne för att öka chanserna att få ett jobb efter utbildningen? Känner mig vilsen och frustrerad. Har läst olika artiklar, och försökt att kolla upp via skolverkets hemsida, olika universitets som erbjuder lärarutbildningar hemsidor diverse undersökningar och även arbetsförmedlingens hemsida för att förstå hur behov och efterfrågan ser ut inom ramen för ämnena sv/religionskunskap.. och övriga ämneskombinationer. Men hittar bara att det verkar vara brist på matte, no, tk, moderna språk, slöjd, kemi, fysik, svenska som andra språk osv.- stämmer det ? Hoppas kunna få lite vägledning i denna fråga. Det närmar sig ansökningstid till höstens utbildningar och program.
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31882 frågor besvarade.
Rekommenderad attraktiv ämneskombination för ämneslärare 7-9?
1 Svar
Hej Elvira,
jag håller i mångt och mycket med dig, i princip allt du skriver om upplever även jag att det stämmer.
Vad gäller ämneskombinationerna och brist på behöriga lärare, så är det tyvärr så att ingen kan veta säkert eller ge ngn garanti... om man tänker så här: du behöver ETT jobb, EN tjänst och rektor vill helst ersätta med dig den läraren som "försvinner" från just den skolan, och göra prognoser är mycket svårt: man vet ju inte om lärare vill gå i förtidspension, eller hur många, inom vilka ämnen och när som blir föräldralediga. Exempelvis: om vi säger att läraren i svenska, historia och religionskunskap på en viss högstadieskola har heltids tillsvidare anställning och hen är i 30-års åldern, hur ska man tänka: kommer hen att utan uppehåll jobba tills hen blir 67 år, eller kommer hen bli föräldraledig för 3 barn (1,5 år i taget) och sedan vill byta jobb, sluta jobba som lärare eller vill gå i förtidspension när hen är 61 år? När just den läraren "försvinner" t.ex på föräldraledighet, då vill rektorn ersätta med läraren som har samma behörighet, erbjuda vikariat på ett läsår. Vikariatet kan sedan bli förlängd, eller inte, vilket kan bero på att en annan lärare med samma eller liknande ämneskombinationer "försvinner" nästa år... eller inte. Hur ska man veta det i detalj? Vem kan på förhand veta vilka och när ska bli föräldralediga, eller i vilka städer de vill bo (vilket kan bero på var make/maka får jobb)?
Prognoser är mer eller mindre "kvalificerade gissningar". Man kan inte veta det säkert.
Sedan kan olika förändringar tillkomma, t.ex blev för några år sedan Historia - Obligatoriskt gymnasieämne (förut var det valbart). Detta innebär att fler lärare i historia behövs nu på gymnasiet. - Just sådana förändringar när ngt ämne blir obligatoriskt, borde man kunna planera för genom att öppna fler utbildningsplatser på högskolorna. Men sedan kan det bli så att alla utbildningsplatser ej blir tillsatta för att folk inte vill bli lärare i just historia i den omfattningen som man planerar för... då blir det ändå brist på behöiga lärare sen... Så, det är många faktorer som spelar in. "Summan av kardemumman" är att man vet inte exakt vilka ämneskombinationer och var i landet som det blir lätt eller svårt att få jobb med.
Mitt råd är därför att du satsar på ditt favoritämne i kombination med svenska, engelska eller matte (just svenska, eng. och matte är ämnena som alla elever, även de som har reducerad studiegång, läser på grundskolan).
Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!
P.S: FRåGA SYV är forum för frågor om "Alla" yrken (och det finns uppskattningsvis cirka 8.ooo yrken) och "alla" studier, i alla fall alla svenska studier men det finns många olika skolformer, bl.a även de mindre kända - Yrkeshögskola och KKU och vi är några få personer som då ska kunna "allt om allt", vilket är omöjligt. :( Men vi gör vårt bästa i att ge så bra svar vi kan och för övrigt hänvisar till andra instanser.
Frågor och svar taggade med 'tenta av kurs på gymnasiet' (8 st.)
-
Tenta av gymnasiet?
Hej, Jag går första året på gymnasiet och tycker det går långsamt och vill bli klar med det så snabbt som möjligt. Så jag gick till min SYV och frågade men hon sa att lärarna inte har tid. Jag undrar om det finns något...
Hej,en gymnasieelev har rätt att göra prövningar i två fall: om hen fick F i en kurs eller om undervisning i en obligatorisk kurs inte kan erbjudas/genomföras. Att tenta "framåt" alltså en... Läs hela svaret -
Kan man slippa UF?
Hej, när skolan börjar ska vi driva UF företag på min skola som en stor del av utbildningen i Företagsekonomi 2 och Entreprenörskap och företagande. Jag driver redan eget företag utanför skolan och ligger långt framme när det...
Hej,du kan kontakta skolverket som har experter i skol-juridiska frågor. Du kan t.ex ringa till skolverkets upplysningstjänst tel. nr 08-52733200.Av de svar vi tidigare fått från experter framgick att i fall en... Läs hela svaret -
Kan man tenta av engelskan?
Jag vill gå vård och omsorg men behöver läsa till tre kurser (2 för att ha högskolebehörighet och en för att koma in på utbildning) men skolan erbjuder endast två individuella val. Kan jag tenta av engelskan så jag inte behöver plugga på komvux?
Hej Sara, det skulle vara bra att veta Vilka är de 3 kurserna som du behöver för behörighet till en eftergymnasial utbildning, då kan jag ge ett bättre (mer anpassat) svar.Vad... Läs hela svaret -
Läraren gav fel information om prövning Vad ska jag göra?
Hej SYV! Jag går i trean och vill tenta av engelska 7. En av dom delar som vi måste göra på prövning är att skriva argumenterande text utifrån en frivillig novell. Jag gick till läraren och beskrev hur jag planerar att skriva det och vilken novell...
Hej Anna,har du några "Bevis" på vad läraren sa? Det kan vara en missuppfattning ... och inte ngt. "fel"; t.ex att du tror att läraren sa Ja... men... Läs hela svaret -
hur ska NP påverka mina betyg?
Hej SYV! Jag har två frågor. Jag går i trean nu och har engelska 7. Vad händer ifall jag struntar i alla uppgifter och prov som läraren ger oss och istället skriver jag bara NP där jag kommer säkert få C eller B? Om jag skriver aldrig uppgifter...
Hej Anna,SYV sätter inte betyg. Kan därför inte svara på frågor om betygssättningen; det är lärarens kompetens att sätta betyg, inte SYV-ens.Vill råda dig göra alla... Läs hela svaret -
får jag tenta av slutprovet istället att gå till lektioner?
Hej! Jag går på introduktionsprogrammet (språkintroduktion) , och i den här terminen har inte fått plats i några kurser som (religion - histori - geografi), eftersom det så många som ansluter sig, och jag behöver verkligen minst 12...
Hej Mohammed, Språkintroduktion är det Individuell studieplan som man läser inom ... du har en planering /eller borde ha/ - som är anpassad till dina behov, mål och... Läs hela svaret -
Tenta av kurser??
Tjena! Jag läser just nu första året på naturlinjen och har valt spanska som b-språk sedan 6:an. Jag pratar dock för övrigt även tyska mycket bra, därav undrar jag om det är möjligt att tenta av en extra kurs även trots att jag inte har deltagit i någon lektion under året. (min klasscoach...
Hej Kai! Rektor på ditt program kan bevilja dig tenta av "vilka kurser som helst", men kan också säga Nej. Prövning har du rätt att genomgå - endast om kursen ingår i din Studieplan och du inte har... Läs hela svaret -
Läsa engelska 6 på komvux eller annat alternativ?
Har en frågande angående Engelska 6-kursen. Jag går andra året på naturbruksprogrammet och engelska 5 är en obligatorisk kurs som vi läste i ettan, slutade då på ett B i betyg. Engelska 6 är ett individuellt val jag valt till för att kunna plugga vidare, men vi har bytt lärare väldigt mycket...
Hej Linda! Tråkigt att du inte trivs med din engelsklärare! Det är den som kommer att sätta betyg "på dig". Att du skaffar dig kunskaper genom självstudier eller på en kvällskurs via en studieförbund - är... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga